Kursplan - Självständigt arbete i specialpedagogik - Speciallärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA907
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur väljs individuellt i samråd med handledare
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper i att kritiskt värdera, analysera och genomföra en vetenskaplig undersökning med relevans för praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- självständigt identifiera, formulera och analysera ett problemområde med relevans för rollen som speciallärare
- genomföra, dokumentera och redovisa en empiriskt grundad studie, utifrån en specialpedagogisk frågeställning, som uppfyller kraven på vetenskaplighet
- uppvisa medvetenhet inför forskningsetiska hänsynstaganden
- visa fördjupad förmåga att kritiskt diskutera och värdera specialpedagogisk forskning av betydelse för arbete som speciallärare
Innehåll
- Forskningsprocessen
- Utarbetande av ett självständigt arbete som uppfyller kraven på vetenskaplighet kring en specialpedagogisk frågeställning med relevans för praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare
- Försvarande av självständigt arbete vid ventileringstillfälle
- Kritiskt granska och diskutera ett vetenskapligt arbete vid ventileringstillfälle
Undervisning
Handledning, fältstudier, seminarier.
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom ramen för Lärarlyftet II. 45 hp varav 15 hp inom vald specialisering samt Teori och metod i specialpedagogisk forskning 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ingår som obligatorisk kurs inom Speciallärarprogrammet, omfattande totalt 90 hp. Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro
Se studiehandledning.