Kursplan - Förebyggande arbete och åtgärder för att öka elevernas måluppfyllelse
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA906
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att de studerande tillägnar sig kunskaper om förebyggande arbete, kartläggning och problemlösning inom specialpedagogiskt arbete med barn och unga.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera och problematisera centrala frågeställningar i förebyggande arbete med barn och unga
- identifiera, problematisera och kritiskt granska kartläggnings- och åtgärdsprocessens olika steg utifrån aktuella teorier och forskning med koppling till specialpedagogiskt arbete
- vara förtrogen med och använda olika former för dokumentation med fokus på IUP och skriftliga omdömen
- problematisera rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor
Innehåll
- Olika perspektiv på arbetet med elever i behov av särskilt stöd
- Hinder och möjligheter i elevens möte med undervisningens innehåll och lärandemiljö
- Kartläggning med analys, åtgärder och uppföljning för att eliminera hinder och öka möjligheterna i elevens möte med undervisningens innehåll och lärandemiljö
- Teorier och forskning om förebyggande arbete
- Pedagogisk dokumentation, IUP och skriftliga omdömen
- Teorier och forskning om samtal och samverkan i specialpedagogiskt arbete
- Etiska aspekter som rör området förebyggande arbete, kartläggning, åtgärder och uppföljning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt godkännande av arbetsgivare i kommunal skola eller friskola i Enköpings kommun.
Examination
Projektarbete (PRO1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudieuppgift (PRO2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Gruppuppgift (PRO3), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på PRO1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd