Kursplan - Specialpedagogiska perspektiv - Speciallärare
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA905
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 192 s.
ISBN: 9789147114214 LIBRIS-ID: 14180388
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2009 - 207 s.
ISBN: 978-91-40-65173-0 LIBRIS-ID: 11485794
Skol-Komet : tre utvärderingar av ett program för beteendeorienterat ledarskap i klassrummet
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2011 - 183 s.
ISBN: 978-91-554-7970-1 LIBRIS-ID: 12065010
URL: Länk
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Kompendier
Forgotten Crimes: Holocaust and People with Disabilities. A report by Disability Rights Advocates.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45- 1988/89. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitates Upsaliensis. No 160.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
The core of special teacher education: A comparision of Finland and Norway
. European Journal of Special Needs Education. 23 (2), 2008
Anomi - en diagnos på vår samtid
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
A review of recent developments in the role of the SENCo in the UK
British journal of special education, 34(4), 2007
Inkluderande undervisning - vad kan man lära sig av forskningen
FOU-skriftserie nr 3. SPSM, 2013
Didaktik för elever med låsningar i matematik. Didaktisk tidskrift. 2009 volym 18 (3)
Linköping: Linköpings universitet, 2009
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Forskningsbaserad matematikundervisning - möjligt i teorin, men går det i praktiken?
Nämnaren nr 3, 2011
Webbadresser
Ds 2008:23. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Socialdepartementet, 2008
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Referenslitteratur
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
-
Böcker
Problembarnets århundrade : normalitet, expertis och visionen om framsteg
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 215 s.
ISBN: 91-44-02934-9 : 308:00 LIBRIS-ID: 9152103
Inkluderande pedagogik i skandinaviskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - [2], 206 s.
ISBN: 91-47-05289-9 LIBRIS-ID: 10150765
URL: Omslagsbild
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s.
ISBN: 978-91-979422-3-2 LIBRIS-ID: 12755353
URL: Fulltext
Skolans krav - elevernas behov
Lund : Studentlitteratur, 1986 - 236, [4] s.
ISBN: 91-44-24561-0 ; 154:00 LIBRIS-ID: 8353379
Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 176 s.
ISBN: 91-27-72298-8 LIBRIS-ID: 10227684
Exploring disability : a sociological introduction.
2nd ed. : Cambridge : Polity, 2010. - vii, 341 s.
ISBN: 0-7456-3485-0 (hbk.) : ¹50.00 LIBRIS-ID: 11953553
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Kompendier
Forgotten Crimes: Holocaust and People with Disabilities. A report by Disability Rights Advocates.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Inkludering av elever "i behov av särskilt stöd" - Vad betyder det och vad vet vi? Forskning i Fokus nr 28.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Lektionen och livet. Ett möte mellan ungdomar som tillsammans bildar en skolklass. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Mening, makt och utbildning. Delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning.
Växjö University Press, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:205305
Kategorisering av barns "problem" i skolans värld. En undersökning av skolhälsovårdsrapporter läsåren 1944/45- 1988/89. Doktorsavhandling. Uppsala: Acta Universitates Upsaliensis. No 160.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Erfarenhet och evidens ? praktik och forskning i möte.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The next step for special education. Supporting the development of inclusive practices. The Gulliford Lecture.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Special needs in the twenty-first century: where we?ve been and where we are going. The Gulliford Lecture.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Klass, kultur och inkludering. En pedagogisk brännpunkt för framtidens specialpedagogiska forskning.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Forskningen om specialpedagogik. Landvinningar och utvecklingsvägar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
'Inclusive education in Sweden? A critical analysis.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Anomi - en diagnos på vår samtid
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Webbadresser
Barnkonventionen. FN:s konvention om barns rättigheter.
Unicef,
Ds 2008:23. Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Socialdepartementet, 2008
URL: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/13/22/06/8f10266e.pdf
Reflektioner kring specialpedagogik - sex professorer om forskningsområdet och forskningsfronterna.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.vr.se/download/18.303f5325112d73376928000907/1180536041828/Report_+5_2007.pdf
Referenslitteratur
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar kunskaper om specialpedagogisk verksamhet utifrån olika perspektiv, särskilt med betydelse för ett arbete som speciallärare. Syftet är även att de får en inblick i hur vetenskapliga problem behandlas inom specialpedagogisk forskning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och analysera olika perspektiv på specialpedagogisk verksamhet
- jämföra och relatera olika områden i den specialpedagogiska yrkespraktiken till varandra
- identifiera och reflektera över praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare
- granska och reflektera över förhållandet mellan specialpedagogisk forskning och specialpedagogiskt arbete
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet utifrån ett historiskt perspektiv
- Olika områden i den specialpedagogiska yrkespraktiken
- Praktiskt specialpedagogiskt arbete som speciallärare utifrån ett aktörsperspektiv
- Olika perspektiv på specialpedagogik och specialpedagogisk verksamhet
- En översikt gällande specialpedagogisk forskning i Sverige och andra länder
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Specialpedagogiska perspektiv och forskning (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Specialpedagogiska yrkespraktiken (INL2), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudier (PRO2), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG PÅ INL1 och INL2
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro, se studiehandledning.