Kursplan - Förskolans organisation, uppdrag och innehåll
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU027
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur som finns tillgängligt att ladda ner behöver inte köpas.
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Förskolans formande : statlig reglering 1944-2008
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2008 - 210 s.
ISBN: 9789155472788 : SEK 240:00 LIBRIS-ID: 11089366
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:172509/FULLTEXT01
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Förskolan : barns första skola!
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 200 s.
ISBN: 9144042221 : 278:00 LIBRIS-ID: 8858270
Förskolan i politiken : om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
Stockholm : Utbildnings- och kulturdepartementet, Regeringskansliet, [2006] - 95 s.
ISBN: 91-974321-7-2 LIBRIS-ID: 10174067
URL: Länk
Utbildningsvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 278 s.
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11810900
Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket, 2008 - 125 s.
Från samhällsmoder till forskarbehörig lärare : kontinuitet och förändring i en lokal förskollärarutbildning
Örebro : Örebro universitet, 2008 - 310 s.
ISBN: 978-91-7668-638-6 LIBRIS-ID: 11220377
URL: Länk
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 267 s.
ISBN: 91-44-47941-7 ; 340:00 LIBRIS-ID: 7279133
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, 1996-
URL: Tidigare nummer
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar tillkommer.
-
Böcker
Litteratur som finns tillgängligt att ladda ner behöver inte köpas.
Skriva för att lära : skrivande samtal som redskap för en bättre undervisning
Kristianstad : Centrum för kompetensutveckling, Högsk., cop. 1996 - 35 s.
ISBN: 91-88616-07-X LIBRIS-ID: 7773590
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Förskolans formande : statlig reglering 1944-2008
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2008 - 210 s.
ISBN: 9789155472788 : SEK 240:00 LIBRIS-ID: 11089366
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:172509/FULLTEXT01
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Förskolan : barns första skola!
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 200 s.
ISBN: 9144042221 : 278:00 LIBRIS-ID: 8858270
Förskolan i politiken : om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
Stockholm : Utbildnings- och kulturdepartementet, Regeringskansliet, [2006] - 95 s.
ISBN: 91-974321-7-2 LIBRIS-ID: 10174067
URL: Länk
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 152 s.
ISBN: 91-44-01522-4 LIBRIS-ID: 10199103
Utbildningsvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 278 s.
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11810900
Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket, 2008 - 125 s.
Från samhällsmoder till forskarbehörig lärare : kontinuitet och förändring i en lokal förskollärarutbildning
Örebro : Örebro universitet, 2008 - 310 s.
ISBN: 978-91-7668-638-6 LIBRIS-ID: 11220377
URL: Länk
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 267 s.
ISBN: 91-44-47941-7 ; 340:00 LIBRIS-ID: 7279133
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, 1996-
URL: Tidigare nummer
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar tillkommer.
-
Böcker
Litteratur som finns tillgängligt att ladda ner behöver inte köpas.
Skriva för att lära : skrivande samtal som redskap för en bättre undervisning
Kristianstad : Centrum för kompetensutveckling, Högsk., cop. 1996 - 35 s.
ISBN: 91-88616-07-X LIBRIS-ID: 7773590
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Förskolans formande : statlig reglering 1944-2008
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2008 - 210 s.
ISBN: 9789155472788 : SEK 240:00 LIBRIS-ID: 11089366
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:172509/FULLTEXT01
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Utbildningens förändrade villkor : nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 224 s.
ISBN: 978-91-47-09330-4 LIBRIS-ID: 11372472
Kritiskt tänkande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 148 s.
ISBN: 978-91-47-07743-4 LIBRIS-ID: 10233491
Förskolan : barns första skola!
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 200 s.
ISBN: 9144042221 : 278:00 LIBRIS-ID: 8858270
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
2., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 622 s.
ISBN: 978-91-27-13370-9 LIBRIS-ID: 12594549
Förskolan i politiken : om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
Stockholm : Utbildnings- och kulturdepartementet, Regeringskansliet, [2006] - 95 s.
ISBN: 91-974321-7-2 LIBRIS-ID: 10174067
URL: Länk
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 152 s.
ISBN: 91-44-01522-4 LIBRIS-ID: 10199103
Utbildningsvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 278 s.
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11810900
Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket, 2008 - 125 s.
Från samhällsmoder till forskarbehörig lärare : kontinuitet och förändring i en lokal förskollärarutbildning
Örebro : Örebro universitet, 2008 - 310 s.
ISBN: 978-91-7668-638-6 LIBRIS-ID: 11220377
URL: Länk
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 267 s.
ISBN: 91-44-47941-7 ; 340:00 LIBRIS-ID: 7279133
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, 1996-
URL: Tidigare nummer
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska skapa sig kunskap om förskolans framväxt, dess uppdrag, organisation och styrning i ett professionsperspektiv. Dessutom ska den studerande förvärva grundläggande kunskaper om kunskapsfilosofi, läroplansteori och allmändidaktik. Kursen syftar också till att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper i vetenskaplig reflektion, skriftlig framställning och vetenskapligt skrivande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva förskolans framväxt, dess uppdrag, organisation och styrning
- redogöra för förskolans och förskollärarprofessionens uppdrag i relation till styrdokument och förordningstexter
- redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning
- beskriva och analysera förskolans dokument och praktik utifrån olika kunskapsfilosofiska, läroplansteoretiska och allmändidaktiska perspektiv
- utifrån olika kunskapssyner och allmändidaktiska perspektiv välja ut och analysera planerade aktiviteter för hållbar utveckling
- granska och diskutera den egna fältförskolan och dess verksamhet utifrån jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv
- att i skrift uppvisa en kritisk medvetenhet, ett vetenskapligt skrivande och en god språklig framställning
Innehåll
- Förskolas uppdrag, organisation och styrning i ett historiskt och nutida perspektiv
- Förskollärarprofessionens framväxt och utveckling
- Utbildningsfilosofi, läroplansteori och allmändidaktik
- Demokrati och utbildning
- Jämställdhet, jämlikhet och hållbar utveckling
- Förskolans styrdokument och förordningstexter
- Skriftlig framställning, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig akribi
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till Förskollärarprogrammett
Examination
Skriftlig examination (TEN1), 4.5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Skriftlig examination (TEN2), 4.5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Muntlig framställning (SEM1), 1.5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudie (SEM2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Muntlig framställning (SEM3), 1.5 högskolepoäng, betyg Godkänt (G)
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och TEN2
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.