Kursplan - Att som speciallärare möta utvecklingsstörning
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA900
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rätt elev i rätt klass. Skola, bLinköpings universitet, Institutionen för Tema begåvning och styrning 1910-1950. Linköping Studies in Arts and Science No. 379,
Linköpings universitet, Institutionen för Tema, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:22897
Mening, makt och utbildning. Delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning.
Växjö University Press, 2007
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:205305
Livet - det bästa man har : samtal med ungdomar i särskolan om livsfrågor
Stockholm : Carlsson, 2010 - 190 s.
ISBN: 978-91-7331-350-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11823682
Nya Omsorgsboken
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-47-09519-3 LIBRIS-ID: 12191093
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet
Stockholm : Ala, 1999 - 242 s.
ISBN: 91-7670-074-7 LIBRIS-ID: 7657084
Idioternas tid : tankestilar inom den tidiga idiotskolan 1840-1872
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2007 - 306 s.
ISBN: 978-91-7155-508-3 LIBRIS-ID: 10560278
URL: Länk
Särskolan som möjlighet och begränsning - elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Doktorsavhandling i pedagogik, Stockholms universitet. Stockholm: Stockholms universitet, pedagogiska institutionen, 2005
Proximal processes of children with profound multiple disabilities
Stockholm : Department of Psychology, Stockholm University, 2008 - 87 s.
ISBN: 978-91-7155-716-2 LIBRIS-ID: 10970589
URL: Länk
Om speciallärare med inriktning utvecklingsstörning är svaret - vad är då frågan? I Thomas Barrow & Daniel Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning
Högskolan i Kristianstad, 2012
URL: http://hkr.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:512089
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Gruppobservationer : teori och praktik
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 156 s.
ISBN: 91-44-01851-7 : 375:00 LIBRIS-ID: 56476
Kompendium
Föräldrar med kognitiva svårigheter - att bryta ny mark. Erfarenheter från Uppsala län
Stiftlesen Allmänna Barnhuset och SUF - Kunskapscentrum, 2012
A systematic review of the effectiveness of school-level actions for promoting participation by all students
EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, 2002
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/LinkClick.aspx?fileticket=juIcqkP5Q8U%3d&tabid=276&mid=1096
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd - vad betyder det och vad vet vi? Forskning i fokus, nr. 28
Myndigheten för Skolutveckling, 2006
A systematic review of pedagogical approaches that can effectively include children with special educational needs in mainstream classroom with a particular focus on peer group interactive approaches.
London: EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, 2004
A systematic review of interactions in pedagogical approaches with reported outcomes for academic and social inclusion of pupils with special educational needs. Technical report. In: Research Evidence in Education Library
London: EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London, 2006
Specialpedagogik i mångfaldens Sverige : om elever med annan etnisk bakgrund än svensk i Särskolan : ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad
[Stockholm] : Specialpedagogiska institutet, [2007] - 1 PDF-fil (91 s.)
A systematic review of whole class, subject-based pedagogies with reported outcomes for the academic and social inclusion of pupils with special educational needs.
Lonodn: EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London, 2009
Kommunernas särskola : elevökning och variation i andel elever mottagna i särskolan
Stockholm : Skolverket, 2006 - 56 s.
ISBN: 978-91-85545-23-0 LIBRIS-ID: 10446927
URL: Länk
Artiklar
Parenthood and Intellectual Disability: Discourses on Birth Control and Parents with Intellectual Disabilities 1967-2003, Scandinavian Journal of Disability Research
Scandinavian Journal of Disability Research, 2005
A place in the family: An historical interpretation of research on parental reactions to having a child with disability, Journal of Special Education
Journal of Special Education, 2002
The next exclusion debate: assessing technology, ethics, and intellectual disability after the human genome project. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews
Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 2007
Övrigt
Tillkommer: Litteratur som väljs i samråd med kursledningen ca 400 s.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av utvecklingsstörning som funktionsnedsättning och funktionshinder samt om pedagogiskt arbete som kan öka förutsättningarna att utveckla inkluderande miljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera innebörder av utvecklingsstörning från olika perspektiv
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera olika teorier och pedagogiska strategier i mötet med utvecklingsstörning
- redogöra för, konkretisera och problematisera åtgärder på olika nivåer som bidrar till lärande, självständighet och delaktighet för personer med utvecklingsstörning
- genomföra, dokumentera och redovisa egna fältstudier inom området
Innehåll
- Perspektiv på och teorier om utvecklingsstörning som funktionsnedsättning och funktionshinder
- Lärande, självständighet och inkludering i relation till utvecklingsstörning
- Pedagogiska utmaningar och strategier inom området utvecklingsstörning
- Att möta familjer där någon familjemedlem diagnostiserats med utvecklingsstörning
- Att möta barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Att som speciallärare möta utvecklingsstörning. Skriftlig redovisning (INL1), 5,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Att som speciallärare möta utvecklingsstörning. Muntlig och/eller skriftlig redovisning (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier del 1 (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Fältstudier del 2. (PRO2), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd