Kursplan - Att som speciallärare möta undervisningssituationen för elever med utvecklingsstörning
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA903
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Theories of development : concepts and applications
6th ed. : Boston, Mass. : Pearson, c2011. - xiv, 432 p.
ISBN: 0205008623 (International ed., pbk.) LIBRIS-ID: 12056625
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
2. ed. : Abingdon, Oxon : Routledge, 2014 - xi, 347 s.
ISBN: 9780415623230 (pbk.) LIBRIS-ID: 14863088
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Kompendier
Kommunikation hos och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättningar: En systematisk kunskapsöversikt
2014
Artiklar
Why what works wont work: evidence-based practice and the democratic deficit in educational research
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Why what works still won´t work: From evidence-based education to value based education.
Studies in Philosophy and Education, 2010
Validation of an inventory of best practices in the provision of augmentative and alternative communication services to students with severe disabilities in general education classrooms.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The use of Snoezelen as multisensory stimulation with people with intellectual disabilities: a review of the research.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teaching methods and curriculum models used in Finland in the education of students diagnosed with having severe/profound intellectual disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Educational approaches in autism: What we know about what we do.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Assistive Technology and Supports Provision: A Selective Review of the Literature and Proposed Areas
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teaching children how to use language to solve maths problems
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Using dynamic assessment with learners who communicate nonsymbolically
Augmentative and Alternative Communication, 2002
Learning capacity in adolescents with mild intellectual disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Referenslitteratur
Se studiehandledning
-
Böcker
Lärares hållning : klassiska undervisningsidéer och observationer av undervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 160 s.
ISBN: 978-91-44-05320-2 LIBRIS-ID: 11298346
Theories of development : concepts and applications
6th ed. : Boston, Mass. : Pearson, c2011. - xiv, 432 p.
ISBN: 0205008623 (International ed., pbk.) LIBRIS-ID: 12056625
What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
Abingdon, Oxon : Routledge, 2008 - xi, 240 s.
ISBN: 978-0-415-36925-1 (pbk.) LIBRIS-ID: 10549743
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 309 s.
ISBN: 9789127133440 (inb.) LIBRIS-ID: 13533425
Artiklar
Intelligence involves risk-awareness and intellectual disability involves risk-unawareness: implications of a theory of common sense
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The evolving understanding of the construct of intellectual disability
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Why what works wont work: evidence-based practice and the democratic deficit in educational research
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Validation of an inventory of best practices in the provision of augmentative and alternative communication services to students with severe disabilities in general education classrooms.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
The use of Snoezelen as multisensory stimulation with people with intellectual disabilities: a review of the research.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teaching methods and curriculum models used in Finland in the education of students diagnosed with having severe/profound intellectual disabilities
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Educational approaches in autism: What we know about what we do.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Assistive Technology and Supports Provision: A Selective Review of the Literature and Proposed Areas
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Teaching children how to use language to solve maths problems
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Matematikundervisning i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Sammanfattande analys och diskussion av skolledares, lärares, vårdnadshavares och elevers erfarenheter av gymnasiesärskolans individuella program. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Gymnasiesärskolans möjligheter och begräsningar - sett ur vårdnadshavares perspektiv. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Bilaga 7: 537-560
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Studie av utbildning inom et individuella programmet i gymnasiesärskolan. Studerande perspektiv. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Bilaga 6: 511-536
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Skolledares syn på gymnasiesärskolans individuella program. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Bilaga 9: 594-625
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Individuella programmets möjligheter och begränsningar - sett ur lärarperpsektiv. I SOU 2001:8, Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning. Bilaga 8: 561-594.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
(2008). Delaktighet i olika världar: om övergången mellan gymnasiesärskola och arbetsliv. Trollhättan: Högskolan Väst.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=6&pid=diva2:202381
Att förstå tal och lära sig räkna. I Democracy and participation. A
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:135479
Skolformens komplexitet : elevers erfarenheter av skolvardag och tillhörighet i gymnasiesärskolan
Örebro : Örebro universitet, 2013
URL: Länk
Referenslitteratur
Interpersonell kommunikation : en studie av elever med hörselnedsättning i särskolan
Malmö : Forskarutbildningen i pedagogik, Lärarutbildningen, Högsk., 2002 - 284 s.
ISBN: 91-88810-31-3 LIBRIS-ID: 8802446
The kaleidoscope of communication : different perspectives on communication involving children with severe multiple disabilities
Stockholm : Stockholm Institute of Education Press (HLS förlag), 2006 - 102 s.
ISBN: 91-7656-625-0 LIBRIS-ID: 10224438
URL: Länk
Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik
Malmö : Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2012 - 264 s.
ISBN: 9789186295325 LIBRIS-ID: 13959195
A history of intelligence and 'intellectual disability' : the shaping of psychology in early modern Europe
Farnham, Surrey : Ashgate, c2011. - 381 p.
ISBN: 978-1-4094-2021-7 (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID: 12327084
Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
5. uppl. : Umeå : Fundo, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789197558457 LIBRIS-ID: 13487704
Övrigt
Litteraturen består dels av litteratur som är gemensam, dels av littertur som ni själva väljer beroende på intresseområde se referenslistan och markerat valbart (kan utökas). Tillkommer grundlitteratur om matematik-, läs- och skrivutveckling.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av hur man genom pedagogiskt arbete kan öka förutsättningarna för lärande och utveckling av inkluderande undervisningsmiljöer för elever med utvecklingsstörning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenterna kunna:
- diskutera och problematisera teorier och aktuell forskning om lärande och undervisning i relation till olika grader av utvecklingsstörning och inkluderande miljöer
- i samverkan med berörda aktörer utforma lärmiljöer för barn och elever med olika grader av utvecklingsstörning som stöder deras lärande, delaktighet och självständighet
- kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska bedömningar och analysera utmaningar från organisations till individnivå i olika lärmiljöer där barn och elever med utvecklingsstörning deltar, med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
- Utbildning för barn, ungdomar och vuxna med diagnosen utvecklingsstörning, historiskt, nationellt och internationellt
- Lärande och undervisning i relation till olika grader av utvecklingsstörning
- Lärande och undervisning i förskoleklass, skola och vuxenutbildning där en eller flera elever med utvecklingsstörning deltar
- Olika lärmiljöer för elever med utvecklingsstörning med fokus inkluderande processer
- Förhållningssätt i undervisning av barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Skriftlig resovisning. Hemtentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Redovisning av fördjupningsarbete. Muntlig och/eller skriftlig redovisning (INL2), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudier. (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Obligatorisk närvaro (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd