Kursplan - Specialpedagogisk forskning i praktiken - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA902
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Kompendier
God forskningssed
Vetenskapsrådet, 2011
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk pedagogik, Vol 25(1), 2005
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar
Pedagogisk forskning i Sverige, Vol 14 (2), 2005
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 299 s.
ISBN: 978-91-44-06470-3 LIBRIS-ID: 11909319
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Övrigt
-
Böcker
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Kompendier
God forskningssed
Vetenskapsrådet, 2011
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Advancement in research synthesis methods: From a methodologically inclusive perspective
Review of Educational Research, 79(1), 2009
Övrigt
Tillkommer: Fyra vetenskapliga artiklar inom "eget område" Egen vald litteratur i anslutning till det planerade självständiga arbetet (ca 500 sidor)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tillkommer: Tre-fyra exempel på ansökningar som läggs ut i Bb.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att studenterna, mot bakgrund av ett eget planerat självständigt arbete, utvecklar fördjupade kunskaper om hur specialpedagogiska problem kan studeras med avseende på ansats, forskningsprocess och kvalitetskriterier.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- identifiera och problematisera användningen av teori och metod i praktiknära specialpedagogisk forskning med särskild koppling till det egna planerade självständiga arbetet
- redogöra för och analysera specialpedagogikens vetenskapliga grund med särskild koppling till det egna planerade självständiga arbetet
- kritiskt och självständigt granska och analysera olika forskningsansatsers möjligheter och begränsningar, särskilt med avseende på det egna planerade självständiga arbetet
- identifiera och kritiskt granska det egna planerade självständiga arbetet med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
- Forskningsansatser med relevans för det planerade självständiga arbetet
- Forskningsprocessen i praktiken
- Vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik för det planerade självständiga arbetet
- Teori, metod och empiri i specialpedagogisk forskning med koppling till det planerade självständiga arbetet
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Specialpedagogisk forskning i praktiken. Skriftlig redovisning (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt, fältstudier (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarium. Muntlig redovisning (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd