Kursplan - Teori och metod i specialpedagogisk forskning - Speciallärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA901
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 488 s.
ISBN: 9789144109145 LIBRIS-ID: 18773357
Fokusgrupper : om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod
2., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 178 s.
ISBN: 978-91-44-05856-6 LIBRIS-ID: 11815997
Enkätboken
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2001 - 148 s.
ISBN: 91-44-01816-9 LIBRIS-ID: 8353082
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 299 s.
ISBN: 978-91-44-06470-3 LIBRIS-ID: 11909319
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 299 s.
ISBN: 978-91-44-06470-3 LIBRIS-ID: 11909319
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Referenslitteratur
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-07583-9 LIBRIS-ID: 13430289
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik, 2012 - 415 s.
ISBN: 978-91-39-11217-4 LIBRIS-ID: 12454744
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 299 s.
ISBN: 978-91-44-06470-3 LIBRIS-ID: 11909319
Kompendier
Artiklar
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011
Vetenskapsrådet, 2011
URL: Finns på www.vr.se
Övrigt
Tillkommer:
Artiklar/ rapporter. Se studiehandledningen. -
Böcker
Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och andra beteendevetenskaper
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 180 s.
ISBN: 978-91-44-04798-0 LIBRIS-ID: 11770717
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Kunskapande metoder inom samhällsvetenskapen
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 299 s.
ISBN: 978-91-44-06470-3 LIBRIS-ID: 11909319
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Kompendier
God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2011
Artiklar
Coping with social stigma: people with intellectual disabilities moving from institutions and family home.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
An inclusive classroom? A case study of inclusiveness, teacher strategies, and children's experiences.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Classroom niches for skilled readers and for children with reading and writing difficulties.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
A categorization of school rules
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Reproducing traditional femininities? The social relations of "special education needs" in a girls' comprehensive school.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Barriers to family-centered services for infants and toddlers with developmental delays
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2004
Om smygrepresentativitet i pedagogiska avhandlingar.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Om kvalitet i kvalitativa studier.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2005
Syfte
Kursens syfte är att studenterna utvecklar fördjupade kunskaper om hur specialpedagogiska problem kan studeras med avseende på ansats, forskningsprocess och kvalitetskriterier.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- kritiskt granska och analysera
- olika forskningsansatsers möjligheter och begränsningar, särskilt med avseende på det egna planerade uppsatsarbetet
- hur forskningsprocessen kan utformas, särskilt med avseende på det egna planerade uppsatsarbetet
- teori och metod i aktuell specialpedagogisk forskning, utifrån vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik
Innehåll
- Forskningsansatser med relevans för specialpedagogisk forskning
- Forskningsprocessen
- Vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik
- Teori och metod i aktuell specialpedagogisk forskning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Lärar- eller förskollärarexamen samt anställd i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet II enligt Förordning om statsbidrag för fortbildning av lärare SFS 2007:222. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
Teori och metod i specialpedagogisk forskning. Skriftlig redovisning. Inlämningsuppgift (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Teori och metod i specialpedagogisk forskning, fältstudier (PRO1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Teori och metod i specialpedagogisk forskning. Muntlig redovisning. (SEM1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd