Kursplan - Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE074
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-05-13
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Att lära sig vårda : med stöd av handledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 216 s.
ISBN: 978-91-44-04471-2 LIBRIS-ID: 11283770
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Yrkesmässig handledning - mer än ord
3., [uppdaterade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 323 s.
ISBN: 9789144055886 LIBRIS-ID: 11746904
Rapporter
Värdegrund för omvårdnad
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2010 - 19 s.
ISBN: 978-91-85060-16-0 (korr.) LIBRIS-ID: 12037201
URL: Fulltext
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Artiklar
Reflect and learn together - when two supervisors interact in the learning support process of nurse education
Journal of Nursing management, 20, 2012
Student nurses´experiences of how caring and learning is interwined - A phenomenological study
Journal of nursing Education and Practice, 4, 2, 82-93. ISSN 1925-4040. DOI:10.5430/jnep.v4n2p82, 2014
Caring for insiderness. Phenomenologically informed insights that can guide practice
Journal of Qualitative Studies on Health & Well-Being, 9, 1-10. ISSN: 1748-2623. DOI: 10.3402/qhw.v9.21421, 2014
Referenslitteratur
Svenska sjuksköterskors upplevelser av handledningsprocessen vid sjuksköterskestudenters verksamhetsförlagda utbildning.
Vård i Norden, 102, (31), 2011
Fighting for the otherness. : Student nurses' lived experiences of growing in caring.
Örebro : Örebro universitet, 2010 - 141 s.
ISBN: 9789176687475 LIBRIS-ID: 11894359
URL: Fulltext
Sjuksköterskestudenters erfarenheter av sin första kliniska utbildningsperiod- en nordisk kvantitativ studie.
Vård i Norden, 105, (32), 2012
Sjukskötarstudenters självvärdering av sin professionella vårdande kompetens i mitten av utbildningen.
Vård i Norden, 96, (2), 2010
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
-
Böcker
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Att lära sig vårda : med stöd av handledning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 216 s.
ISBN: 978-91-44-04471-2 LIBRIS-ID: 11283770
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Yrkesmässig handledning - mer än ord
3., [uppdaterade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 323 s.
ISBN: 9789144055886 LIBRIS-ID: 11746904
Rapporter
Värdegrund för omvårdnad
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2010 - 19 s.
ISBN: 978-91-85060-16-0 (korr.) LIBRIS-ID: 12037201
URL: Fulltext
Erfarenhetsbaserad kunskap : vad är det och hur värderar vi den?
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2006 - 80 s.
ISBN: 91-85060-14-3 LIBRIS-ID: 10277465
URL: Länk
Omvårdnad som akademiskt ämne : rapport från arbetande konferens
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2009 - 96 s.
ISBN: 9789185060153 LIBRIS-ID: 11484474
Artiklar
Patients and nurses experiences of the caring relationship in hospital: an aware striving for trust.
Scandinavian Journal of Caring Sciences, 21, 2007
Reflect and learn together - when two supervisors interact in the learning support process of nurse education
Journal of Nursing management, 20, 2012
Vårdrelation - ett försök att tydliggöra begreppsanvändningen
Vård i Norden, 86, (27), 4, 2007
Referenslitteratur
Svenska sjuksköterskors upplevelser av handledningsprocessen vid sjuksköterskestudenters verksamhetsförlagda utbildning.
Vård i Norden, 102, (31), 2011
Fighting for the otherness. : Student nurses' lived experiences of growing in caring.
Örebro : Örebro universitet, 2010 - 141 s.
ISBN: 9789176687475 LIBRIS-ID: 11894359
URL: Fulltext
Sjuksköterskestudenters erfarenheter av sin första kliniska utbildningsperiod- en nordisk kvantitativ studie.
Vård i Norden, 105, (32), 2012
Sjukskötarstudenters självvärdering av sin professionella vårdande kompetens i mitten av utbildningen.
Vård i Norden, 96, (2), 2010
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Syfte
Kursen syftar till att skaffa sig fördjupade kunskaper i konsten att stödja studenters lärande i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning utifrån ett vårdvetenskapligt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva och reflektera över lärande i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning
2 analysera och diskutera hur vårdvetenskapliga begrepp kan användas som stöd för lärande i vårdande
3 redogöra för idé och genomförande av patientfokuserad handledning
4 tillämpa reflektion som stöd för lärande i vårdande
5 redogöra för lärandemiljöers betydelse och handledarens funktion relaterat till evidensbaserad kunskap om lärande och vårdande
Innehåll
Perspektiv på handledning, dåtid, nutid och framtid
Vårdvetenskapliga begrepp som stöd för lärande
Student- och patientperspektivet som utgångspunkt för lärande
Samspelet i vårdandet mellan patient, student och handledare
Reflektionens innebörd och nivåer samt grund för lärande och vårdande
Lärandemiljöers form och utveckling i den vårdande kontexten
Handledarens roll, ansvar och innebörd i handledningssituationen
Undervisning
I undervisningen ingår litteraturstudier, grupparbeten, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap eller motsvarande samt Sv B och En A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B.
Examination
Seminarium (SEM1), 6 hp, aktivt deltagande i kursens föreläsningar och seminarier samt genomförda studieuppgifter inför dessa, avseende lärandemål 1-5. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 1,5 hp, individuell skriftlig hemtentamen avseende lärandemål 2 och 5. Betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd