Kursplan - Evidensbaserad praktik och utvärdering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VSG029
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sjukgymnastik, Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-06
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården : en handbok
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2013 - 164 s.
ISBN: 9789185413553 LIBRIS-ID: 14171787
URL: Länk
Practical evidence-based physiotherapy
2nd ed. : Edinburgh : Elsevier/Churchill Livingstone, 2011. - xii, 173 p.
ISBN: 9780702042706 LIBRIS-ID: 12427654
Implementering av evidensbaserad praktik
Malmö : Gleerup, 2014 - 259 s.
ISBN: 9789140684479 LIBRIS-ID: 16412802
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning & klinisk verksamhet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 192 s.
ISBN: 9789144056449 LIBRIS-ID: 12118369
Webbadresser
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om betydelser av evidens inom hälsa och välfärd. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna tillämpa systematisk databassökning, skaffa sig kunskaper om modeller för kunskapsöverföring och utvärdering som grund för utveckling av evidensbaserat arbetssätt inom hälsa och välfärd.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för och värdera innebörder av evidens i relation till vårdtagare/brukare.
2 redogöra för och värdera innebörder av evidens i relation till utvecklingsarbeten.
3 redogöra för och tillämpa systematisk databassökning med utgångspunkt i kunskapshierarkier
4 argumentera för hur innebörder i begreppet evidens påverkas av synsätt och perspektiv inom discipliner och professioner.
5 redogöra för och värdera olika modeller för kunskapsöverföring till verksamheter inom hälso- och välfärdsområdet
6 redogöra för och värdera olika modeller och metoder för utvärdering
7 självständigt identifiera och beskriva ett område inom hälsa och välfärd i behov av utveckling av ett evidensbaserat arbetssätt
Innehåll
Olika perspektiv på begreppet evidens
Perspektiv på sökning efter evidens – strategier för forskning och praktisk verksamhet
Modeller för kunskapsöverföring som grund för evidensbaserad vård, rehabilitering, folkhälsoarbete och socialt arbete
Modeller och metoder för utvärdering
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna aktivt kunskapssökande, kritisk reflektion och argumentation enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, sjukgymnastik, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Seminarium (SEM1), 2,5 hp, diskutera och värdera evidensbegreppet i förhållande till praktisk verksamhet (Lärandemål 1,2 och 4). Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 5 hp, PM. Lärandemål 3, 5, 6 och 7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd