Kursplan - Socialt arbete med barn
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA037
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-06-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utsatt barndom - olika vuxenliv : ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård
Stockholm : Allmänna Barnhuset, 2008 - 153 s.
ISBN: 91-86678-96-5 LIBRIS-ID: 11255118
URL: Fulltext
Ensamkommande barn : en forskningsöversikt
1. uppl. : Malmö : Studentlitteratur, 2011 - 156 s.
ISBN: 978-91-44-07641-6 LIBRIS-ID: 12285665
Att intervjua barn : vägledning för socialsekreterare
Stockholm : Allmänna barnhuset, [2005] - 77 s.
ISBN: 91-86678-80-9 LIBRIS-ID: 9824125
URL: Fulltext
När barn som upplevt våld möter socialtjänsten : om barns perspektiv, delaktighet och giltiggörande
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2011 - 160 s.
ISBN: 978-91-7205-738-8 LIBRIS-ID: 12193624
Barns röster om våld : att tolka och förstå
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2008 - 234 s.
ISBN: 9789140663528 LIBRIS-ID: 11156970
Bedömningar och beslut : från anmälan till insats i den sociala barnavården
Stockholm : Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet, 2010 - 244 s.
ISBN: 9789171559760 LIBRIS-ID: 11733599
URL: Länk
Artiklar
Global perspectives on childrens unpaid care giving in the family: research and policy on Young Carers in the UK, Australia, the USA and sub-Saharan Africa
Global Social Policy 7:2350. DOI: 10.1177/1468018107073892, 2007
Sexuality of 15/16-Year-Old Girls and Boys With and Without Modest Disabilities
Sexuality & disability, Volume 27, Issue 3, pages 139-153. DOI 10.1007/s11195-009-9123-2, 2009
Sexual force at sexual debut. Swedish adolescents with disabilities at higher risk than adolescents without disabilities
Child Abuse & Neglect, 36:4, 285-295, 2012
URL: Länk
Omhändertagande med barnets perspektiv
Socialvetenskaplig tidskrift, nr 3, 2002:163-179,
URL: Länk
Reviewing the Connection Between Paradigms and Theories to Understand Adolescent Drug Use
Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 19 (1), 1632, 2010
URL: Länk
Family law proceedings, domestic violence and the impact upon school: a neglected area of research
Children & Society 27 (3), 81-91 DOI:10.1111/j.1099-0860.2011.00394.x, 2013
Joining in on different terms: dealing with poverty in school and among 'peers'
Young - Nordic Journal of Youth Research 21 (2): 155-171 doi: 10.1177/1103308813477465, 2013
Jokes and routines make everyday life a good lifeon doing family for young people in foster care in Sweden
European Journal of Social Work, 15:5, 613-628, 2012
URL: Länk
The Three Planet Model: Towards an Understanding of Contradictions in Approaches to Women and Children's Safety in Contexts of Domestic Violence
British Journal of Social Work, 41 (5), 837-853. doi: 10.1093/bjsw/bcr095, 2011
Sons and Daughters of Foster Carers and the Impact of Fostering on Their Everyday Life
I Child and Family Social Work. Vol. 12 Nr 1, pp 73 83. DOI: 10.1111/j.1365-2206.2006.00447.x, 2007
The challenge of Childhood. Distributions of childhoods ambiguity in adult institutions
Childhood, 6 (4), 455-474 doi: 10.1177/0907568299006004005, 1999
Child protection under Swedish law - legal duality and uncertainty
European Journal of Social Work, 2013
URL: Länk
As Swedish as anybody else or Swedish, but also something else? Discourses on transnational adoptee identities in Sweden
Adoption & Fostering 36 (3-4) 85-96 DOI: 10.1177/030857591203600309, 2012
Swedish Welfare Responses to Ethnicity: the Case of Children and Their Families
European Journal of Social Work, 13(1), 19-34, 2010
URL: Länk
Educational Professionals Experiences of Self-harm in Primary School Children: You dont really believe, unless you see it
Oxford Review of Education, vol 34, nr 2, 253-269, 2008
URL: Länk
Adolescent Children of Alcoholics on Disclosure, Support, and Assessment of Trustworthy Adults
Child Adolesc Soc Work J (2011) 28:133151 DOI 10.1007/s10560-011-0225-1,
Evidence-based social work practice with children and families: a cross national perspective
European Journal of Social Work, 11 (1), 57 72, 2007
URL: Länk
Intra- and intergenerational perspectives on youth participation in Sweden: A study with young people as research partners
Children & Society, DOI:10.1111/chso.12027, 2013
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig fördjupade kunskaper om barns rättigheter och hur barns delaktighet, skydd och resurser kan främjas och säkras i det sociala arbetet. Vidare ska den studerande förvärva fördjupade kunskaper om välfärdssystemets komplexitet samt hur pojkars och flickors erfarenheter kan bidra till kunskapsutveckling och evidensbaserad praktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 visa fördjupade kunskaper om barns rättigheter, delaktighet, skydd och resurser och diskutera dessa med hjälp av centrala teoribildningar inom den sociala barn- och ungdomsforskningen
2 visa fördjupade kunskaper om barns utsatthet respektive särskilda behov och konsekvenser av dessa samt hur de kan upptäckas och hanteras genom olika modeller/ metoder för utredning, förebyggande arbete, krisintervention, stöd och behandlingsarbete
3 visa fördjupade kunskaper om olika definitioner av och perspektiv på kvalitet inom socialt arbete med barn
Färdighet och förmåga
4 analysera hinder och möjligheter på global-, samhälls-, organisations-, grupp- och individnivå i arbete med barn med särskilda behov respektive utsatthet
5 analysera betydelsen av barnperspektiv respektive barns perspektiv och delaktighet i kvalitetsutveckling av socialt arbete med barn
6 inhämta och beakta barns erfarenheter och perspektiv i det sociala arbetet
Värdering och förhållningssätt
7 kritiskt granska hanteringen av barns utsatthet och särskilda behov utifrån olika perspektiv och kategoriseringar
Innehåll
Teoribildning och forskning om barns rättigheter,
Maktrelationer baserade på kategoriserande begrepp som etnicitet, funktionsnedsättning, familjestruktur, klass, kön/genus, religion, sexualitet och ålder
Övergången mellan barndom och vuxenliv
Olika typer av särskilda behov
Olika former av utsatthet exempelvis relaterat till olika kontexter och familjeförhållanden, respektive i miljöer som t.ex. i barngrupper Välfärdssystemets komplexitet och institutionella praktiker för upptäckt och hantering av särskilda behov respektive utsatthet och dess följder för barn
Kvalitetsutveckling i socialt arbete med barn med särskilt fokus på delaktighet.
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, grupparbete, seminarier och fördjupade diskussioner. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, sjukgymnastik, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, individuell skriftlig presentation. Kritisk granskning av hanteringen av barns och ungas utsatthet och särskilda behov. Lärandemål 1-2, 4, 7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL2), 3 hp, individuell skriftlig presentation. Kritisk granskning av kvalitetsutveckling i socialt arbete med barn och ungdom. Lärandemål 1, 3, 5-7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Socialt arbete med barn. Lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och INL2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd