Kursplan - Psykiatrisk omvårdnad vid maktlöshet och självförakt
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE043
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing theorists and their work
Eighth edition. : St. Louis, Missouri : Elsevier/Mosby, cop. 2014 - xvii, 746 pages
ISBN: 9780323091947 (pbk. : alk. paper) LIBRIS-ID: 14723902
Reflective lifeworld research
2. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-04925-0 LIBRIS-ID: 10616729
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Makt som fullmakt : ett vårdvetenskapligt perspektiv
Åbo : Åbo akademis förlag, 2004 - 203 s.
ISBN: 951-765-175-9 LIBRIS-ID: 9472640
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Artiklar
Never good enough - part 1: shame or borderline personality disorder?, volym 11
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2004
Never good enough - part 2: clinical implications, volym 11
Journal of Psychiatric and Mental, 2004
Psychiatry, mental health nurses, and invisible power: Exploring a perturbed relationship within contemporary mental health care, volym 18
International Journal of Mental Health Nursing, 2009
The excesses of care: a matter of understanding the asymmetry of power.
Nursing Philosophy, 13, 2012
Supporing children whose parent has mental health problem: an assessment of education, knowledge, confidence and practices of registered psychiatric nurses in Ireland.
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 20, 2013
To be stragegically struggeling against resignation: The lived experience of beiong cared for in a forensic psychiatric care.
Issues in Mental Health Nursing, 33, 2012
A critical realist approach to knowledge: implications for evidence-based practice in and beyond nursing
Nursing Inquiry 19(1), 2012
He messed me up:Swedish adolecent girls´experiences of gender related partner violence and its consequenses over time, volym 16
Violence against women, 2010
Internetadresser
-
Böcker
Nursing theorists and their work
7. ed. : Maryland Heights, Mo. : Mosby, cop. 2010 - xviii, 797 s.
ISBN: 9780323056410 (pbk.) LIBRIS-ID: 11640805
Reflective lifeworld research
2. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-04925-0 LIBRIS-ID: 10616729
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Makt som fullmakt : ett vårdvetenskapligt perspektiv
Åbo : Åbo akademis förlag, 2004 - 203 s.
ISBN: 951-765-175-9 LIBRIS-ID: 9472640
Vårdande vid psykisk ohälsa : på avancerad nivå
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 432 s.
ISBN: 9789144056500 LIBRIS-ID: 11859895
Omvårdnadsteorier i klinisk praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 343 s.
ISBN: 9789127131828 (inb.) LIBRIS-ID: 13603211
Artiklar
Never good enough - part 1: shame or borderline personality disorder?, volym 11
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2004
Never good enough - part 2: clinical implications, volym 11
Journal of Psychiatric and Mental, 2004
Psychiatry, mental health nurses, and invisible power: Exploring a perturbed relationship within contemporary mental health care, volym 18
International Journal of Mental Health Nursing, 2009
Being good or evil: Applying a commonstaff approach when caring for patients with psychiatric disease
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 2008, volym 3,
Respecting dignity in forensic care: the challenge faced by nurses maintaining patient dignity in clinical caring situations, volym 20:1
Journal of Psychiatric and Mental Health Nuring, 2013
A critical realist approach to knowledge: implications for evidence-based practice in and beyond nursing
Nursing Inquiry 19(1), 2012
Beyond caring: The moral and ethical bases of responsive nurse-patient relationship, volym 5
Nursing Philosophy, 2004
He messed me up:Swedish adolecent girls´experiences of gender related partner violence and its consequenses over time, volym 16
Violence against women, 2010
Internetadresser
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa och bredda sin förmåga att planera och genomföra professionell och evidensbaserad vård i mötet med patienter vars hälsohinder kan beskrivas som maktlöshet, tomhet och självförakt. Studenten skall vidare utveckla sin kunskap om kunskapsteoretiska ansatser som används inom vårdvetenskaplig forskning och deras betydelse för vårdteoretisk utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten med utgångspunkt i vårdvetenskaplig teoribildning och klinisk vårdforskning samt med beaktande av patientens livsvärldsperspektiv kunna:
1 beskriva hur lidandeberättelsen gestaltar sig hos patienter vars hälsohinder präglas av maktlöshet, tomhet och självförakt
2 relatera empiriska kunskaper om uttryck för maktlöshet, tomhet och självförakt till vårdvetenskaplig teoribildning
3 välja och utforma evidensbaserade och relevanta vårdhandlingar och vårdaktiviteter
4 argumentera för ställningstaganden rörande omvårdnaden av denna patientgrupp såväl skriftligt som muntligt
Vidare ska studenten kunna:
5 göra en analys av olika kunskapstraditioner i relation till etik och evidensbaserad omvårdnad
6 göra en analys av vilken betydelse kultur och genus har i relation till upplevelser av maktlöshet och självförakt
Innehåll
Mening och meningsskapande
Lidandeberättelsen
Vårdande samtal
Barn, ungdomar och maktlöshet
Kunskapsteori
Etik
Makt, genus och kultur
Undervisning
Utbildningen bygger på studentens aktiva kunskapssökande. Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt enskilt arbete. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Genomgången kurs Psykiatrisk omvårdnad vid förändrat stämningsläge 7,5 hp eller motsvarande samt Sv B och En A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 2,5 hp, etik, evidens och kunskapsteori; Grupptentamen i form av skriftligt grupprocessdokument och muntlig presentation avseende lärandemål 4-5. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 3,5 hp, omvårdnadsteoretiska perspektiv på hälsa, lidande och omvårdnad; Individuellt skriftligt arbete avseende lärandemål 1-4. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Närvaro (NÄR1), 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av förläsningar och seminarier, samt aktivt deltagande vid seminarier och på Blackboard avseende lärandemål 4 och 6. Frånvaro utöver detta kompletteras. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd