Kursplan - Utvecklingsarbete i omvårdnad
Omfattning
15 hp
Kurskod
VAE036
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Declaration of Helsinki - Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects
World Medical Association,
URL: Länk
Kompendium
Scientific writing. Guidelines for degree-/independent projects within the disciplinary domains at first- and second-cycle levels at the School of Health, Care and Social Welfare.
The School of Health, Care and Social Welfare (HVV),
URL: Länk
-
Böcker
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Att vara opponent
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 85 s.
ISBN: 91-44-02467-3 : 130:00 LIBRIS-ID: 8695119
Kompendier
Att skriva vetenskapligt. Riktlinjer för examens/självständiga arbeten inom huvudområden på grund och avancerad nivå.
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2012
Internetadresser
Lag (2003: 460) om etikprövning av forskning som avser människor
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Övrigt
Övrig litteratur väljs i samråd med handledare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen är ett examensarbete som syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper att värdera och sammanställa vetenskaplig kunskap för utveckla evidensbaserad omvårdnad. Vidare ska studenten skaffa sig fördjupade kunskaper i att planera, implementera och utvärdera ett utvecklingsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 självständigt identifiera och formulera ett problemområde inom vårdvetenskap
2 söka, analysera och kritiskt granska/värdera tidigare forskning
3 välja, beskriva och tillämpa en för forskningsområdet relevant och vetenskaplig metod
4 samla in bearbeta och analysera data
5 identifiera och hantera etiska frågeställningar i anslutning till projektet
6 presentera sina resultat i ett vetenskapligt arbete
7 kritiskt granska det egna och andras självständiga arbeten samt föra en diskussion på en vetenskaplig nivå inom huvudområdet
Innehåll
Planering, genomförande, rapportering och försvar av ett examensarbete.
Granskning och opponering av annat examensarbete.
Undervisning
Undervisning bedrivs genom individuella studier, handledning och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskap eller motsvarande samt Sv B/Sv 3 och En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
Examensarbete (UPS1), 15 hp, skriftligt individuellt arbete, muntligt och skriftligt opponentskap samt ett muntligt respondentskap avseende samtliga lärandemål. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter OVA017 och VÅE036.