Kursplan - Funktionshinder - delaktighet och bemötande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SCA008
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Social omsorg
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ett liv som andra : livsvillkor för personer med funktionshinder
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 226 s.
ISBN: 91-44-00862-7 ; 375:00 LIBRIS-ID: 7274955
Perspektiv på funktionshinder och handikapp
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur, 2000 - 353 s.
ISBN: 91-44-01618-2 ; 375:00 LIBRIS-ID: 8353010
Livet en gång till : en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik
Malmö : Égalité, 2005 - 246 s.
ISBN: 91-975231-1-9 LIBRIS-ID: 9799668
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskap om människor med funktionsnedsättning, förhållandet mellan funktionsnedsättning och funktionshinder samt kunskap om svensk handikappolitik. Den studerande ska också skaffa sig grundläggande kunskap om värderingars betydelse för bemötande och professionellt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskaper och förståelse
1 redogöra för historiska och kulturella perspektiv på funktionshinder
2 beskriva huvuddragen i svensk handikappolitik
Färdighet och förmåga
3 diskutera och reflektera kring livsvillkor för personer med funktionsnedsättning
4 diskutera samband mellan funktionsnedsättning och funktionshinder på samhälls-, grupp- och individnivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5 reflektera över värderingars och attityders betydelse för bemötande av människor med funktionsnedsättning
6 reflektera över hur ett professionellt förhållningssätt kan främja delaktighet och självbestämmande
Innehåll
Historiska och kulturella perspektiv på funktionshinder
Svensk handikappolitik och samhällets insatser för stöd och service
Funktionshinders sociala innebörd
Delaktighet, självbestämmande, bemötande och attityder
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och/eller gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Projekt (PRO1), 2 hp, avseende lärandemål 1-6. Betyg (G).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, avseende lärandemål 5-6. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 4 hp, avseende lärandemål 1-6. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd