Kursplan - Interkulturellt entreprenörskap
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA213
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi, Innovationsteknik
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-09-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Att ge studenten insikter och färdigheter i interkulturellt entreprenörskap.
Lärandemål
Efter utbildningen ska den studerande kunna:
* Ha god förståelse av centrala begrepp och betraktelsesätt inom entreprenörskapsområdet med särskild inriktning mot interkulturellt entreprenörskap.
* Ha god förståelse av innovations- och entreprenörskapsmönster i olika länder och kulturella miljöer, vilket även kan komma att omfatta andra kontexter som regioner och branscher.
* Ha förmåga att i samverkan forma och driva entreprenöriella aktiviteter i flerkulturella kontexter.
* Ha förmåga att med hjälp av olika digitala verktyg för kollaboration forma gemensamma entreprenöriella aktiviteter över kulturgränser.
* Ha förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser i relation till den kunskap och de argument som bygger på
* Ha förmåga att kollegialt granska kurskamraters arbete samt argumentera för och diskutera om hans/hennes eget bidrag i varje inlärning
* Ha förmåga att kritiskt analysera och värdera information i relation till interkulturella entreprenörskap
* Ha insikter i hur entreprenöriella aktiviteter formas i flerkulturella kontexter.
Innehåll
Kursen byggs upp genom ett samarbete med en mångfald aktörer som spänner över olika kulturella gränser. Dessa gränser kan t.ex. gälla länder, språk och discipliner men även olika intressen som politiska, ekonomiska och kunskapsmässiga. Exempel är internationella partneruniversitet, små och stora företag såväl som lokala, regional och globala nätverk.
Genom mångfalden kulturella miljöer framträder både dilemman och möjligheter. Kursdeltagarnas uppgift är att tillsammans med kursledning och övriga aktörer ta vara på möjligheterna och forma gemensamma aktiviteter som gör att lärandemålen kan uppnås med beaktande av skillnader i intressen och kulturer samtidigt som identifierade dilemman hanteras på ett konstruktivt sätt. Målsättningen är att efter bästa förmåga möta samtliga i kursen engagerade aktörers intressen och behov.
Till varje kursomgång knyts ett tema där kursdeltagarna i olika interkulturella grupper har till uppgift att tolka temat och skapa entreprenöriella aktiviteter. Kursen välkomnar mångfald vilket även gäller entreprenöriella initiativ, där entreprenörskapet kan gälla produkter, tjänster och processer men även andra typer av aktiviteter.
Kursen ges eventuellt i samarbete med utländska universitet och andra utländska intressenter varför kursen kan komma att innehålla resor till andra länder. Kursdeltagarna ges då möjlighet att delta i resorna, men ansvarar själva för eventuella visum och andra tillstånd. Kursarrangören kan komma att täcka vissa grundläggande resekostnader, men kursdeltagaren måste räkna med att täcka extra kostnader för t.ex. måltider och bussbiljetter. Kursdeltagare som inte kan delta i eventuella resor kommer ändå att kunna fullgöra kursen genom kompletterande uppgifter och deltagande i gemensamma aktiviteter genom användande av digitala verktyg för kollaboration och socialt nätverkande.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och gruppövningar men framför allt skarpa laborationer och aktiviteter med entreprenöriella syften.
Särskild behörighet
90 hp högskolestudier varav minst 60 hp inom företagsekonomi eller innovationsteknik. Dessutom krävs Eng B.
Examination
Gruppuppgift baserad på skarp laboration (PRO1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individuell uppgift (PM01), 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Deltagande i seminarier (SEM1), 0,5 hp, betyg Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen omfattar både ett individuellt lärande och ett grupplärande vilka examineras separat. För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande, avslutat projektarbete och närvaro på obligatoriska moment. För att få väl godkänt på kursen krävs väl godkänt på både PRO1 och PM01.
Vid gruppexaminationen PRO1 läggs stor vikt vid hur ni som grupp metodiskt gått tillväga för att lösa uppgiften, men också förmågan att fånga den möjlighet uppgiften ger och göra något konstruktivt av den. Därtill premieras förmågan att hålla ihop gruppen, kreativ problemlösning och maximerandet av det levererade värdet.
Vid den individuella examinationen PM01 läggs stor vikt vid hur du hanterar uppgiften akademiskt med bra källstöd och referenser. Därtill läggs stor vikt vid graden av egen reflektion och analys, ett kritiskt och nyanserat förhållningssätt samt din förmåga att konstruktivt lösa uppgiften för att maximera det levererade värdet.