Kursplan - Sexualitet under människans livscykel
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE076
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-06
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Litteratur
Factors influencing quality of the intimate relationship - First-time parents own views and coping strategies
Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 27 (3), 2006
Lust och samliv : att må bra i sin parrelation som nybliven förälder
2. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 32 s.,
URL: Länk
Lust och samliv - att må bra i sin parrelation vid mogen ålder och som äldre
Ahlborg, T., 2010
URL: Länk
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 237, [2] s.
ISBN: 91-27-11320-5 LIBRIS-ID: 9989165
Vad gör unga på nätet?
2., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 124 s.
ISBN: 978-91-40-67798-3 LIBRIS-ID: 13508757
Ungdomar och sexualitet- en forskningsöversikt år 2005
Stockholm: Folkhälsoinstitutet Rapport 2006:18,
Sexologi
Stockholm: Liber, 2010
Ungdomar, sexualitet och relationer.
Lund: Studentlitteratur, 2009
Sexualitetsstudier
Malmö: Liber, 2012
Kommunikation med barn och unga i vården.
Stockholm: Liber, 2014
Genus och kön inom medicin- och vårdutbildningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 304 s.
ISBN: 9789144059501 LIBRIS-ID: 11957595
Övrigt
Senaste upplagan gäller för samtliga titlar. Förutom ovanstående litteratur kan aktuella vetenskapliga artiklar, rapporter etc. tillkomma.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Litteratur
Factors influencing quality of the intimate relationship - First-time parents own views and coping strategies
Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 27 (3), 2006
Lust och samliv : att må bra i sin parrelation som nybliven förälder
2. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 32 s.,
URL: Länk
Lust och samliv - att må bra i sin parrelation vid mogen ålder och som äldre
Ahlborg, T., 2010
URL: Länk
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 237, [2] s.
ISBN: 91-27-11320-5 LIBRIS-ID: 9989165
Vad gör unga på nätet?
2., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 124 s.
ISBN: 978-91-40-67798-3 LIBRIS-ID: 13508757
Ungdomar och sexualitet- en forskningsöversikt år 2005
Stockholm: Folkhälsoinstitutet Rapport 2006:18,
Discourses on sexual pleasure after genital modifications: the fallacy of genital determinism (a response to J. Steven Svoboda).
Global Discourse, 2013
URL: Länk
Sexologi
Stockholm: Liber, 2010
Ungdomar, sexualitet och relationer.
Lund: Studentlitteratur, 2009
Sexualitetsstudier
Malmö: Liber, 2012
Kommunikation med barn och unga i vården.
Stockholm: Liber, 2014
Genus och kön inom medicin- och vårdutbildningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 304 s.
ISBN: 9789144059501 LIBRIS-ID: 11957595
-
Böcker
Lust och samliv - att må bra i sin parrelation vid mogen ålder och som äldre
Ahlborg, T., 2010
URL: Länk
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 237, [2] s.
ISBN: 91-27-11320-5 LIBRIS-ID: 9989165
Vad gör unga på nätet?
2., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 124 s.
ISBN: 978-91-40-67798-3 LIBRIS-ID: 13508757
Ungdomar, sexualitet och relationer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 376 s.
ISBN: 978-91-44-04934-2 LIBRIS-ID: 11300559
Sex, hälsa och välbefinnande.
Östersund : Statens folkhälsoinstitut, 2012 - 71 s.
ISBN: 9789175210193 LIBRIS-ID: 13501217
Genus och kön inom medicin- och vårdutbildningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 304 s.
ISBN: 9789144059501 LIBRIS-ID: 11957595
Factors influencing quality of the intimate relationship - First-time parents own views and coping strategies
Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 27 (3), 2006
Lust och samliv : att må bra i sin parrelation som nybliven förälder
2. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 32 s.
ISBN: 978-91-7205-598-8 LIBRIS-ID: 10736257
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om och förståelse för sexualitet under människans livscykel samt faktorer som kan påverka sexualiteten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 reflektera över kvinnors och mäns sexuella och reproduktiva hälsa och ohälsa
2 diskutera olika fenomen i samhället av betydelse för ungas sexuella hälsa
3 redogöra för begreppen kön, genus, sexuell preferens, könsöverskridande identitet eller uttryck
4 analysera och argumentera kring hur etnicitet och religion kan påverka människors sexualitet och samlevnad
5 beskriva hur människans sexualitet kan ta sig olika uttryck beroende på människans ålder
6 beskriva hur funktionsnedsättning kan påverka människans sexuella behov
7 argumentera för hur olika metoder kan användas i arbetet med sexuell och reproduktiv hälsa
Innehåll
Sexuell och reproduktiv hälsa och ohälsa
Ungdomars sexualitet i ett samhällsperspektiv
Heteronormen och frågor som berör lesbiska-homo-bi-transsexuella och queerpersoner (lhbtq)
Etnicitet, religion och sexualitet
Sexuell hälsa under människans livscykel
Funktionsnedsättning och sexualitet
Metoder för arbete med sexualitets- och samlevnadsfrågor
Undervisning
Undervisningsformerna bygger på studentens egna aktiva kunskapssökande och bedrivs i form av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier samt studieuppgifter.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 5,5 hp, skriftlig individuell inlämningsuppgift avseende samtliga lärandemål. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1 hp, muntlig presentation av inlämningsuppgift avseende INL1. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1 hp, aktivt deltagande i tre seminarier avseende samtliga lärandemål. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd