Kursplan - Mentors och rektors roll vid introduktion av nyutexaminerade lärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA070
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Att utveckla strategier för att stödja den nyutexaminerande läraren/förskolläraren under introduktionsperioden och stimulera till professionell utveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- redogöra för uppdraget att introducera, stödja och stimulera nyutexaminerade lärare
- beskriva, analysera och värdera sin egen pedagogiska praktik utifrån etisk och didaktisk kompetens
- genomföra samtal som är kvalificerat, reflekterande och stödjande
- observera, dokumentera och bedöma den nyutexaminerades utveckling
Innehåll
- Introduktionsuppdraget
- Didaktik och yrkesetik
- Metoder för observation
- Metoder för dokumentation
- Professionella samtal
- Reflektionsbegreppet
- Bedömning utifrån kompetensprofiler för lärare/förskollärare
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Lärarexamen eller motsvarande samt handledarutbildning alternativt lärarexamen eller motsvarande samt rektorsutbildning eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Att stödja, stimulera och bedöma nyanställda medarbetare. Skriftlig examination (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd