Kursplan - Pedagogik 91-120
Omfattning
30 hp
Kurskod
PEA033
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Delkurs 1
Kunskapsfilosofi : tre kunskapsformer i historisk belysning
Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2000 - 263, [1] s.
ISBN: 91-46-17648-9 LIBRIS-ID: 8354009
Vetenskapsteori : en grundbok till de pedagogiska ämnena
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 285 s.
ISBN: 9789147084722 LIBRIS-ID: 10719795
URL: Omslagsbild
Delkurs 2
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 616 s.
ISBN: 9789144046150 LIBRIS-ID: 10142109
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Grundkurs i statistik
7., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 396 s.
ISBN: 978-91-27-12236-9 LIBRIS-ID: 12101735
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk pedagogik, Vol 25(1), 2005
God forskningssed
Vetenskapsrådet, 2011
Referenslitteratur
Under samtliga delkurser ansvarar studenterna själva för att söka och läsa vetenskapliga texter relevanta för pedagogikämnet och det egna undersökningsområdet.
-
Böcker
Delkurs 1
Kunskapsfilosofi : tre kunskapsformer i historisk belysning
Stockholm : Wahlström & Widstrand, 2000 - 263, [1] s.
ISBN: 91-46-17648-9 LIBRIS-ID: 8354009
Vetenskapsteori : en grundbok till de pedagogiska ämnena
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 285 s.
ISBN: 9789147084722 LIBRIS-ID: 10719795
URL: Omslagsbild
Delkurs 2
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 616 s.
ISBN: 9789144046150 LIBRIS-ID: 10142109
Forskningens grundregler : samhällsforskarens handbok i tio punkter
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 265 s.
ISBN: 91-44-04234-5 : SEK 359:00 LIBRIS-ID: 9369902
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Artiklar
Om kvalitet i kvalitativa studier
Nordisk pedagogik, Vol 25(1), 2005
God forskningssed
Vetenskapsrådet, 2011
Referenslitteratur
Under samtliga delkurser ansvarar studenterna själva för att söka och läsa vetenskapliga texter relevanta för pedagogikämnet och det egna undersökningsområdet.
-
Övrigt
Kurslitteratur väljs i samråd med kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande skall tillägna sig fördjupad kunskap om pedagogik som forskningsdisciplin som tillämpas i en uppsats.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna
- visa en fördjupad kännedom om filosofiska grunder för det vetenskapliga perspektiv som ligger till grund för det egna uppsatsarbetet
- på en avancerad nivå analysera ett valt pedagogiskt forskningsområde med utgångspunkt i olika teoretiska och metodologiska överväganden
- självständigt planera, genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete på avancerad nivå
- med en fördjupad vetenskaplig medvetenhet granska, värdera och diskutera ett vetenskapligt arbete
Innehåll
Delkurs 1 Att förbereda en fördjupande studie i pedagogik
- litteraturorientering inför uppsatsarbetet
Delkurs 2 Vetenskapsteori och metod IV
- granskning av ett vetenskapligt arbete utifrån vetenskapsteoretiska och metodologiska kriterier
Delkurs 3 Uppsats
- självständigt genomförande av en fördjupande studie
Undervisning
Seminarier och handledning.
Särskild behörighet
Minst 120 hp där Pedagogik 1-30, Pedagogik 31-60, Pedagogik 61-90 eller motsvarande ingår. Av kurserna i pedagogik skall minst 75 poäng vara slutförda inklusive 15 hp uppsats. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Att förbereda en fördjupande studie i pedagogik (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Vetenskapsteori och metod IV (INL2), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Uppsats (UPS1), 15 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Delkurs 2 kan av studenten ersättas med annan vetenskapsteoretisk kurs som är relevant för det självständiga arbetet, t.ex. kurs i diskursanalys, narrativ forskning, statistikkurs, aktionsforskning etc.