Kursplan - Kvalitativ samhällsvetenskaplig metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SOA407
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-08-26
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Qualitative organizational research : core methods and current challenges
London : SAGE, 2012. - 523 s.
ISBN: 0-85702-410-8 ¹90.00 LIBRIS-ID: 12636669
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Övrigt
Under kursens första del används de två böckerna i listan ovan. Under kursens andra del väljer studenten ytterligare en bok i samråd med läraren samt läser sex forskningsartiklar efter anvisning av läraren.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Qualitative organizational research : core methods and current challenges
London : SAGE, 2012. - 523 s.
ISBN: 0-85702-410-8 ¹90.00 LIBRIS-ID: 12636669
Övrigt
Under kursens första del används litteraturen på listan ovan. Under kursens andra del väljer studenten ytterligare tre böcker i samråd med läraren.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska skaffa sig fördjupad kunskap om kvalitativa metoder med relevans för ledarskap och arbetsliv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 visa förståelse för olika kvalitativa metoder av relevans för ledarskap och arbetsliv
2 formulera en kvalitativ vetenskaplig frågeställning
3 argumentera för metodval i relation till en frågeställning
4 genomföra en kvalitativ forskningsprocess
5 presentera ett kvalitativt arbete inom området ledarskap och arbetsliv
6 värdera ett kvalitativt forskningsresultat
Innehåll
Under kursen ges en översikt över olika kvalitativa metoder som t.ex. fenomenologi, grundad teori, narrativ analys, etnografi, fallstudier och diskursanalys. I samband med detta görs ett metodval utifrån en frågeställning. Vidare behandlas den kvalitativa forskningsprocessen, d.v.s. formulering av frågeställning och urvalsprocess, datainsamling, analys samt resultat, presentation och värdering.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Kandidatexamen samt Sv B och En A. I de fall kursen ges på engelska ges undantag från kravet på Sv B.
Examination
Tentamen (TEN1), 2,5 hp, lärandemål 1-3 examineras. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 5 hp, lärandemål 1-6 examineras. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kurser ersätter den tidigare kursen SOA302 7,5 hp.