Kursplan - Arbetsliv
Omfattning
10 hp
Kurskod
SOA131
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sociologi, Pedagogik, Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-06
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Gränslöst arbete : socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
1. uppl. : Malmö : Liber, 2006 - 188 s.
ISBN: 91-47-07631-3 LIBRIS-ID: 10057493
URL: Omslagsbild
Organisation : att beskriva och förstå organisationer
4., utök. och [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 309 s.
ISBN: 9147076720 LIBRIS-ID: 9954024
Friskare arbetsplatser : att utveckla en attraktiv, hälsosam och välfungerande arbetsplats
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 195 s.
ISBN: 91-44-03599-3 LIBRIS-ID: 9553325
Personalgruppens psykologi
Lund : Studentlitteratur, 1994 - 168 s.
ISBN: 91-44-37341-4 ; 260:00 LIBRIS-ID: 8353627
Artiklar
Delaktighet och utveckling : en uppföljning av första året med DU-projektet vid Vuxenförvaltningen i Eskilstuna
Eskilstuna : Centrum för välfärdsforskning och Mälardalens utvärderingsakademi, Mälardalens högskola, 2006 - 96 s.
Self-Determination Theory. A Theoretical and Empirical overview in Occupational Health Psychology.
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2008
Hållbara arbetsplatser botemedel mot ett sjukt arbetsliv? Ett samarbetsprogram för arbetslivsforskning i Europa
Arbetslivsinstitutet, LO, TCO & SACO i samarbete, 2002
Att sova med jobbet. Tjänstemännens arbetsvillkor
TCO, avdelningen för kommunikation & opinion. Tryck: CM gruppen, Stockholm, 2011
Nursing in Times of Neoliberal Change: An Ethnographic Study of Nurses Experiences of Work Intensification
Nordic journal of working life studies Vol. 3, Nr. 2, 2013, 2013
Ledarskap för fria medarbetare - en antologi
Arbetslivsinstitutet och författaren. Elanders Gotab, Stockholm, 2006, 2006
Lärande och utveckling av medarbetarskap i vård och omsorg
Örebro : Örebro universitet, 2013 - 141 s. (PDF)
URL: Länk
Learning through work: workplace affordances and individual engagement
Journal of Workplace Learning Vol. 13 No5, 2001
Collective learning: interaction and a shared action arena
Journal of Workplace Learning. Vol. 23 No8, 2011
When is it OK to learn at work?
Journal of Workplace Learning. Vol. 22 No1/2, 2010
Referenslitteratur
Från idé till verklig förändring : att planera, genomföra och utvärdera förändringsprojekt i kommun och landsting
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 175 s.
ISBN: 91-44-03398-2 LIBRIS-ID: 9876726
-
Böcker
Gränslöst arbete : socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
1. uppl. : Malmö : Liber, 2006 - 188 s.
ISBN: 91-47-07631-3 LIBRIS-ID: 10057493
URL: Omslagsbild
Organisation : att beskriva och förstå organisationer
4., utök. och [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 309 s.
ISBN: 9147076720 LIBRIS-ID: 9954024
Arbetsliv och pedagogik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 192 s.
ISBN: 978-91-44-05040-9 LIBRIS-ID: 10674795
Friskare arbetsplatser : att utveckla en attraktiv, hälsosam och välfungerande arbetsplats
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 195 s.
ISBN: 91-44-03599-3 LIBRIS-ID: 9553325
Personalgruppens psykologi
Lund : Studentlitteratur, 1994 - 168 s.
ISBN: 91-44-37341-4 ; 260:00 LIBRIS-ID: 8353627
Artiklar
When is it OK to learn at work?
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2010
Delaktighet och utveckling : en uppföljning av första året med DU-projektet vid Vuxenförvaltningen i Eskilstuna
Eskilstuna : Centrum för välfärdsforskning och Mälardalens utvärderingsakademi, Mälardalens högskola, 2006 - 96 s.
Self-Determination Theory. A Theoretical and Empirical overview in Occupational Health Psychology.
Akademin för hälsa, vård och välfärd, 2008
Hållbara arbetsplatser botemedel mot ett sjukt arbetsliv? Ett samarbetsprogram för arbetslivsforskning i Europa
Arbetslivsinstitutet, LO, TCO & SACO i samarbete, 2002
Att sova med jobbet. Tjänstemännens arbetsvillkor
TCO, avdelningen för kommunikation & opinion. Tryck: CM gruppen, Stockholm, 2011
Nursing in Times of Neoliberal Change: An Ethnographic Study of Nurses Experiences of Work Intensification
Nordic journal of working life studies Vol. 3, Nr. 2, 2013, 2013
Ledarskap för fria medarbetare - en antologi
Arbetslivsinstitutet och författaren. Elanders Gotab, Stockholm, 2006, 2006
Referenslitteratur
Från idé till verklig förändring : att planera, genomföra och utvärdera förändringsprojekt i kommun och landsting
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 175 s.
ISBN: 91-44-03398-2 LIBRIS-ID: 9876726
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska skaffa sig arbetslivsrelevanta kunskaper om olika sociologiska, pedagogiska och psykologiska teorier inom temaområdet arbetsliv som är centralt för beteendevetenskaplig yrkesverksamhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förklara centrala sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier av betydelse för temaområdet arbetsliv
2 tillämpa sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier för att synliggöra, förtydliga och tolka centrala fenomen inom temaområdet arbetsliv
3 integrera sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier på arbetsliv och organisationsförändring
Innehåll
Kursen bygger på breda kunskaper från det beteendevetenskapliga programmets grundkursår.
Kursdel 1, 2,5 hp:
Arbetslivets sociala förutsättningar (sociologi)
I kursdelen belyses en sociologisk och socialpsykologisk förståelse för den sociohistoriska utvecklingen av det moderna och senmoderna samhällets övergripande arbets -och organisationsformer. Olika teoretiska sätt att se på organisationer belyses samt vad som främjar respektive begränsar förändringsprocesser i organisationer.
Kursdel 2, 2,5 hp:
Arbetslivet – en plats för lärande. (pedagogik)
I kursdelen belyses olika pedagogiska proceser av arbetslivet. Med hjälp av teorier förklaras begrepp som lärande, förändring och delaktighet i arbetslivet.
Kursdel 3, 2,5 hp:
Människan i arbetslivet (psykologi)
I kursdelen belyses olika teoretiska aspekter av arbetets betydelse för individen gällande motivation, ledarskap, värderingar och identitet. Vidare belyses arbetsmiljöns psykiska och sociala konsekvenser för individerna på arbetsplatsen samt olika tillvägagångssätt för att förbättra arbetsförhållandena.
Kursdel 4, 2,5 hp:
I kursdelen användas sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier (ämnesövergripande) på organisationsförändring.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, handledning, projektarbete i grupp.
Särskild behörighet
Minst 45 hp inom det beteendevetenskapliga programmet
Examination
Projekt (PRO1), 2,5 hp, grupparbete. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen sociologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL2), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen pedagogik. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Inlämningsuppgift (INL3), 2,5 hp, individuell skriftlig tentamen psykologi. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyg VG på kursen krävs VG på minst två av INL1, INL2 och/eller INL3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd