Kursplan - Sociologi med socialpsykologisk inriktning 31-60
Omfattning
30 hp
Kurskod
SOA134
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sociologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utanför : avvikandets sociologi
Lund : Arkiv, 2006 - 184, [1] s.
ISBN: 91-7924-202-2 LIBRIS-ID: 10198442
Social constructionism
2. ed. : London : Taylor & Francis Group, 2003 - 229 s.
ISBN: 0-415-31760-6 LIBRIS-ID: 8970524
Det socialpsykologiska perspektivet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-05370-7 LIBRIS-ID: 12069117
Den omätbara människan : om människosynen i existentiell psykologi och terapi
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 198 s.
ISBN: 91-27-11029-X LIBRIS-ID: 9828175
An invitation to ethnomethodology : language, society and interaction
London : SAGE, 2004 - 226 s.
ISBN: 0-7619-6641-2 (inb.) : £60.00 LIBRIS-ID: 9383593
Handbok i kvalitativ analys
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 240 s.
ISBN: 9789147084760 LIBRIS-ID: 11372471
URL: Omslagsbild
Reflective lifeworld research
2. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-04925-0 LIBRIS-ID: 10616729
Grundad teori : ett teorigenererande forskningsperspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 111 s.
ISBN: 91-47-05083-7 : 216:00 LIBRIS-ID: 8905129
Diskursanalys som teori och metod
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 205 s.
ISBN: 91-44-01302-7 LIBRIS-ID: 7275287
Ethnography essentials : designing, conducting, and presenting your research
1st ed. : San Francisco : Jossey-Bass, c2010. - xii, 242 p.
ISBN: 9780470343890 (pbk.) LIBRIS-ID: 11855945
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 142 s.
ISBN: 9789173828529 LIBRIS-ID: 11910230
Övrigt
Delkurs 1: Tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisning. Delkurs 2: Material som läraren bestämmer till kursstart.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper i sociologi med särskild inriktning mot socialpsykologi.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande:
1 ha utvecklat förmågan att tänka, resonera och formulera sig teoretiskt om sociala fenomen och skeenden
2 ha utvecklat förmågan att jämföra olika teoretiska och metodologiska perspektiv samt vetenskapliga undersökningar med varandra
3 kunna välja ett teoretiskt eller metodologiskt perspektiv som är lämpligt för att studera ett specifikt socialt fenomen eller skeende
4 ha utvecklat förmågan att kreativt använda teoretiska perspektiv också när det gäller sociala fenomen eller skeenden som perspektivet inte uttryckligen behandlar
5 ha tillägnat sig kunskap om hur ett sociologiskt/socialpsykologiskt forskningsområde kan se ut samt självständigt kunna söka information om och beskriva ett sådant forskningsområde
6 kunna utveckla och planera en kvalitativ forskningsprocess utifrån relationen mellan frågeställning och metodval
7 kunna formulera och besvara en sociologisk/socialpsykologisk forskningsfråga med ett mindre omfattande vetenskapligt arbete
8 ha utvecklat förmågan att bemöta och arbeta med människor i olika delar av samhället
9 ha utvecklat förmågan att muntligt och skriftligt redogöra för sin kunskap
10 kunna använda sina kunskaper för att bidra till att lösa problem på individ-, organisations- och samhällsnivå
11 kunna använda sin kunskap för att bidra till kvalitetsutveckling inom arbetslivet
Innehåll
Delkurs 1, 7,5 hp:
Socialpsykologiska perspektiv II.
Delkursen ger fördjupade kunskaper om tre centrala socialpsykologiska teoretiska perspektiv: Symbolisk interaktionism, social konstruktionism och existentiell socialpsykologi.
Delkurs 2, 7,5 hp:
Forskningsområden.
Delkursen presenterar tre sociologiska/socialpsykologiska forskningsområden. De områden som kan förekomma på delkursen är: kultur, arbetsliv, hälsa, professionella relationer, identitet, kropp, emotioner och kön.
Delkurs 3, 7,5 hp:
Forskningsprocessen II.
Delkursen ger grundläggande kunskaper om hur man planerar och utvecklar en kvalitativ forskningsdesign utifrån relationen mellan frågeställning och metodval. Den ger även fördjupade kunskaper om de metodologiska perspektiven grundad teori, etnografi, hermeneutik och diskursanalys samt inblick i metodologiska perspektiv anknutna till dessa.
Delkurs 4, 7,5 hp:
Uppsats I.
Delkursen lär ut hur man skriver en akademisk uppsats. Den ger även fördjupade kunskaper i självständigt tänkande, läsande och skrivande. Under delkursen besvarar studenten en sociologisk/socialpsykologisk frågeställning genom att skriva en mindre uppsats som försvaras muntligt. I delkursen ingår även att kritiskt granska och diskutera en annan students uppsatsarbete utifrån vedertagna vetenskapliga principer.
Särskild behörighet
Sociologi med socialpsykologisk inriktning 1-30, 30 hp eller Sociologi 1-30, 30 hp eller Socialpsykologi 1-30, 30 hp eller motsvarande. Minst 22,5 hp skall vara avklarade från någon av dessa kurser vid kursstart.
Examination
Tentamen (TEN1), 7,5 hp, socialpsykologiska perspektiv II. Lärandemål 1-4, 8-11. Aktivt deltagande i seminarier krävs. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN2), 7,5 hp, forskningsområden. Lärandemål 1-2, 5, 8-11. Aktivt deltagande i seminarier krävs. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN3), 7,5 hp, forskningsprocessen II. Lärandemål 2-3, 6-7, 9-11. Aktivt deltagande i seminarier krävs. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Uppsats I (UPS1), 7,5 hp, lärandemål 1- 3, 5-11. Aktivt deltagande i seminarier krävs. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs minst 22,5 hp med betyg VG. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen skall ersätta SOA201 Sociologi med socialpsykologisk inriktning 31-60, 30hp.