Kursplan - Språkutveckling och litteratur
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA403
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Litteraturvetenskap
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 487 s., [8] pl.-s.
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.) LIBRIS-ID: 9828173
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Literature as exploration
5. ed. : New York : Modern Language Association of America, 1995 - xx, 321 s.
ISBN: 978-0-87352-568-8 (pbk.) LIBRIS-ID: 6200645
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 142 s.
ISBN: 9789173828529 LIBRIS-ID: 11910230
Skolan och den radikala estetiken
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 236 s.
ISBN: 91-44-03057-6 LIBRIS-ID: 9395906
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om teorier kring och metoder för att arbeta med skönlitteratur och språk i utvecklande syfte i grundskolans tidigare år
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika teorier om språkets och skönlitteraturens betydelse för barns utveckling.
- bedöma och värdera metoder för att använda skönlitteratur i utvecklande syfte
Innehåll
Kursen fokuserar teorier och metoder om barns språkliga och personliga utveckling och hur denna kan stimuleras genom användning av skönlitteratur i grundskolans tidigare år
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Kursen kan också ges som läskurs med enskild handledning från lärare.
När kursen ges som distanskurs sker undervisning enligt följande:
Kursmöten. Webbaserat material. Deltagande i alla kursmöten är obligatoriskt. Handledning per e-post. Insändningsuppgifter från de studerande och utskick från lärare
Särskild behörighet
- 82,5 hp från Allmänt utbildningsområde varav forskningsmetod för lärare ska ingå.
- 60 hp i inriktningsstudier och 52,5 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Skriftlig inlämningsuppgift. (INL1), 7,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd