Kursplan - Socionomens professionella yrkesroll II
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA035
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-06-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Socialt arbete : teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 444, [4] s.
ISBN: 9789144019635 LIBRIS-ID: 10627381
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om och erfarenheter av det sociala arbetets praktik samt integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Den studerande ska under handledning utveckla sin förmåga att självständigt analysera och hantera sociala problem, samt tillämpa ett professionellt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 visa fördjupade kunskaper om det sociala arbetets praktik, dess ramar och villkor, olika mål, verksamhetsformer och samverkans betydelse
2 redogöra för olika former av organisering av socialt arbete och analysera vad dessa innebär för professionens handlingsutrymme samt problematisera detta utifrån ett internationellt perspektiv
3 redogöra för och analysera praktiskt socialt arbete avseende teorier och metoder som tillämpas samt utifrån relevantl forskning och evidensbaserad praktik
Färdighet och förmåga
4 tillämpa teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete genom att identifiera och analysera problemsituationer, föreslå åtgärder samt en plan för genomförande och uppföljning
5analysera och kritiskt granska socialt arbete som praktik och dess konsekvenser ur ett brukarperspektiv, ett professionsperspektiv samt ett organisationsperspektiv
6 uppvisa ett professionellt förhållningssätt i kontakter med brukare och samarbetsparter samt andra aktörer som berörs i olika verksamheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7 värdera det sociala arbetets praktik utifrån ett etiskt perspektiv och ett intersektionellt perspektiv
Innehåll
Verksamhetsmål och organisationsformer
Samverkan i socialt arbete
Handlingsutrymme i socialt arbete
Tillämpning av teorier och metoder i socialt arbete
Relevant forskning och evidensbaserad praktik
Socialt arbete ur brukarens perspektiv
Socialt arbete ur professionens perspektiv
Socialt arbete ur organisationens perspektiv
Professionsetik, bemötande och värderingar
Intersektionellt perspektiv
Ett internationellt perspektiv på socialt arbete
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom att den studerande deltar i praktiskt socialt arbete under handledning. Vidare deltar den studerande i aktiviteter i föreläsnings- och seminarieform. Seminarierna kräver ett aktivt deltagande från den studerande.
Den studerande förutsätts på ett aktivt vis sätta sig in i VFU-platsens verksamhet samt genom till exempel studiebesök utveckla förståelse för andra verksamheter av betydelse för det sociala arbetets praktik.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlags utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
135 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande, vari ingår kursen Socionomens professionella yrkesroll I 15hp samt 20hp från kurserna Det sociala arbetets juridik 15hp och Professionell ärendehandläggning och utredningsmetodik 15hp.
Examination
Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 10 hp. Socionomens professionella yrkesroll. Lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, muntlig och skriftlig individuell redovisning. Organisation och handlingsutrymme, teori och praktik i socialt arbete. Lärandemål 1-5. Betyg Godkänd (G).
PM (PM1), 3 hp, skriftlig individuell redovisning. Praktikrapport. Lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G).
Gruppuppgift (GRU1), 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 1-7. Betyg Godkänd (G).
Betygsavgörande är handledarens intygande att kursens verksamhetsförlagda utbildning fullgjorts på ett adekvat sätt.
För PRA1gäller begränsande examinationsmöjligheter.
Ifråga om verksamhetsförlagd utbildning där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger (Se vidare regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola, enligt rektors beslut 2013-03-25).
Student, som av studieplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs, finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens högskola framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd