Kursplan - Kunskapsproduktion i socialt arbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA033
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 616 s.
ISBN: 9789144046150 LIBRIS-ID: 10142109
Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
2. omarb. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 276 s.
ISBN: 9789127134065 (inb.) LIBRIS-ID: 14010266
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s.
ISBN: 978-91-44-04896-3 LIBRIS-ID: 11690705
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 370 s.
ISBN: 978-91-44-05598-5 LIBRIS-ID: 11365255
Forskningsmetoder i socialt arbete
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 426 s.
ISBN: 91-44-03319-2 LIBRIS-ID: 9799638
Fråga rätt! : utveckla, testa, utvärdera och förbättra blanketter
Stockholm : Statistiska centralbyrån (SCB), 2001 - 92 s.
URL: Länk
Referenslitteratur
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s.
ISBN: 9789144048260 LIBRIS-ID: 10786718
Alkohol och droger : samhällsvetenskapliga perspektiv
1 uppl. : Malmö : Gleerup, 2009 - 259 s.
ISBN: 9789140665942 LIBRIS-ID: 11568341
New tools in welfare research
Aarhus : NSU press, 2013 - 359 s.
ISBN: 9788787564977 LIBRIS-ID: 14701459
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2009 - 335 s.
ISBN: 978-91-44-05160-4 LIBRIS-ID: 11274329
Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik, 2012 - 415 s.
ISBN: 978-91-39-11217-4 LIBRIS-ID: 12454744
Modern teoribildning i socialt arbete
2., svenska utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 527 s.
ISBN: 9789127025646 (inb.) LIBRIS-ID: 10558142
Invandrarskap, äldrevård och omsorg
Malmö : Gleerup, 2010 - 178 s.
ISBN: 9789140668226 LIBRIS-ID: 11738079
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper samt utveckla förmågan att självständigt bedriva systematisk kunskapsutveckling inom det sociala arbetets ämnes- och verksamhetsområde. Vidare ska studenten dessutom förbereda genomförandet av ett eget vetenskapligt arbete genom att påbörja formulering av forskningsfråga samt överväga lämplig teori, metod och forskningsetik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 visa kunskaper om och förståelse för vetenskaplig teoribildning inom socialt arbete
2 visa fördjupade kunskaper i evidensbaserad praktik i socialt arbete
3 visa fördjupade kunskaper i metodologiska ansatser i relation till aktuella forskningsfrågor
4 visa fördjupade kunskaper i datainsamlings- och analysmetoder i socialt arbete
5 visa kunskaper i hur ett vetenskapligt arbete kan planeras och inledas med utgångspunkt i relevant vetenskapsteori och forskningsetiska regler
Färdighet och förmåga
6 anlägga teoretiska perspektiv på forskningsfrågor inom socialt arbete
7 kritiskt bedöma relevansen av evidensbaserad praktik i socialt arbete
8 visa förmåga att självständigt använda olika metodologiska ansatser i relation till forskningsfrågor
9 självständigt tillämpa olika datainsamlings- och analysmetoder i socialt arbete
10 planera och inleda ett vetenskapligt arbete med utgångspunkt i relevant vetenskapsteori och forskningsetiska regler
Värderingsförmåga och förhållningssätt
11 värdera och bedöma kunskapsproduktion inom socialt arbete utifrån ett kritiskt reflekterande förhållningssätt
Innehåll
Tillämpning av teoretiska kunskaper i socialt arbete
Evidensbaserad praktik i socialt arbete
Metodologiska ansatser som är relevanta för socialt arbete
Datainsamlingsmetoder i socialt arbete
Dataanalysmetoder i socialt arbete
Förberedelse inför självständigt vetenskapligt arbete med utgångspunkt i relevant vetenskapsteori och forskningsetiska regler
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, dataövningar och redovisningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
105 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
PM (PMO1), 7 hp, skriftlig redovisning individuellt eller i par. PM för självständigt vetenskapligt arbete. Lärandemål 1, 3-6 och 9-11. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 1 hp, skriftlig och muntlig redovisning individuellt eller i par. Teoretiska perspektiv på forskningsfrågor. Lärandemål 1, 6 och 11. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning individuellt eller i par. Granskning av en artikel. Lärandemål 2, 7, 11. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM3), 2 hp, skriftlig och muntlig redovisning individuellt eller i par. Genomförande och analys av intervju. Lärandemål 3-4, 8-9 och 11. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM4), 3 hp, skriftlig och muntlig redovisning individuellt eller i par. Konstruktion och tillämpning av frågeformulär. Lärandemål 3-4, 8-9 och 11. Betyg Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på PMO1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd