Kursplan - Social utsatthet och ohälsa
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA032
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-06
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Making oneself heard - childrens experiences of empowerment in Swedish preschools.
Early Child Development and Care, DOI: 10.1080/03004430.2014.940931, 2014
Barnperspektiv i socialtjänstens arbete
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2014 - 165 s.
ISBN: 9789140685667 LIBRIS-ID: 16311705
Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 415 s.
ISBN: 9789144050058 LIBRIS-ID: 10637985
Honour-Related Problems in School Contexts in Sweden - theoretical perspective and prevention
Mälardalen University: Mälardalen Studies in Educational Sciences 10, 2014
Erkännande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2009 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-08895-9 LIBRIS-ID: 11217825
URL: Omslagsbild
Våldsutsatta kvinnor : samhällets ansvar
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 332 s.
ISBN: 9789144048376 LIBRIS-ID: 10674784
Kritiskt socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 185 s.
ISBN: 978-91-47-09688-6 LIBRIS-ID: 12681501
Utsatthet, marginalisering och utanförskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 268 s.
ISBN: 9789144077178 LIBRIS-ID: 14218343
Psykiska funktionshinder i samhället : aktörer, insatser, reformer
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 178 s.
ISBN: 978-91-40-66597-3 LIBRIS-ID: 11779981
Bättre insatser vid missbruk och beroende - individen, kunskapen och ansvaret - Missbrukarsutredningens förslag
SOU Rapport: 2011:35,
URL: Länk
Män och jämställdhet : betänkande
Stockholm : Fritze, 2014 - 575 s.
ISBN: 9789138240717 LIBRIS-ID: 15124227
-
Böcker
New Tools in Welfare Research
Århus: NSU press, 2013
Social mobilisering : en utmaning för socialt arbete
1. uppl : Malmö : Gleerups utbildning, 2011 - 238 s.
ISBN: 978-91-40-66821-9 (inb.) LIBRIS-ID: 12040715
Migration och etnicitet : perspektiv på ett mångkulturellt Sverige
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 415 s.
ISBN: 9789144050058 LIBRIS-ID: 10637985
Våldsutsatta kvinnor : samhällets ansvar
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 332 s.
ISBN: 9789144048376 LIBRIS-ID: 10674784
Erkännande
1. uppl. : Malmö : Liber, 2009 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-08895-9 LIBRIS-ID: 11217825
URL: Omslagsbild
Kritiskt socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 185 s.
ISBN: 978-91-47-09688-6 LIBRIS-ID: 12681501
Äldreomsorg : om makt, genus, klass och känslor i ett yrke
1. uppl. : Malmö : Liber, 2010 - 137 s.
ISBN: 9789147094233 LIBRIS-ID: 11727912
Psykiska funktionshinder i samhället : aktörer, insatser, reformer
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 178 s.
ISBN: 978-91-40-66597-3 LIBRIS-ID: 11779981
Funktionshinder, kultur och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 245 s.
ISBN: 978-91-44-01493-7 LIBRIS-ID: 10356755
URL: Länk
Mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Regering proposition (2008/09:28),
URL: Länk
Villkorandets politik : fattigdomens premisser och samhällets åtgärder - då och nu
1. uppl. : Malmö : Égalité, cop. 2008 - 333 s.
ISBN: 978-91-976577-4-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11216852
URL: Omslagsbild
Bättre insatser vid missbruk och beroende - individen, kunskapen och ansvaret - Missbrukarsutredningens förslag
SOU Rapport: 2011:35,
URL: Länk
Current status of the social situation, wellbeing, participation in development and rights of older persons world wide
Development of social affairs. New York, 2011
URL: Länk
Referenslitteratur
Jämlik ålderdom? : i samtiden och framtiden
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 220 s.
ISBN: 978-91-47-09696-1 LIBRIS-ID: 13480419
Drogutvecklingen i Sverige.
Stockholm : Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, 2012 - 297 s.
ISBN: 978-91-7278-232-7 LIBRIS-ID: 12752048
Omsorg och mångfald
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 238 s.
ISBN: 9789140668288 LIBRIS-ID: 11874284
Psykiatri för baspersonal : [kunskap för en evidensbaserad praktik]
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 220 s.
ISBN: 978-91-7205-684-8 LIBRIS-ID: 11704380
Respekt : gatukultur, ny etnicitet och droger
1. uppl. : Malmö : Liber, 2009 - 287 s.
ISBN: 978-91-47-08950-5 LIBRIS-ID: 11273554
URL: Omslagsbild
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-66829-5 LIBRIS-ID: 11738080
Ålderdom som samhällsproblem
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 142 s.
ISBN: 91-44-02049-X : LIBRIS-ID: 8655809
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om social utsatthet och ohälsa. Under kursen ska den studerande söka aktuell forskning och utveckla fördjupade kunskaper om individers och gruppers livssituationer präglade av utsatthet och ohälsa i relation till kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för empiriska förhållanden av social utsatthet och ohälsa
2 redogöra för och diskutera förhållanden på individ-, grupp- och samhällsnivå som kan leda till olika former av social utsatthet och ohälsa
3 redogöra för och analysera social utsatthet och ohälsa utifrån olika teorier inom socialt arbete samt ur ett brukarperspektiv
4 redogöra för och förstå utsatthetens samband med kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning utifrån ett intersektionellt perspektiv
5 identifiera konsekvenser av social utsatthet och ohälsa i form av diskriminering och exkludering
Färdighet och förmåga
6 självständigt söka, sammanställa och analysera resultat från aktuell forskning inom området social utsatthet och ohälsa
7 reflektera över och diskutera forskningsbaserade kunskaper om social utsatthet och ohälsa och deras tillämpning i socialt arbete
8 reflektera över och diskutera hur social utsatthet och ohälsa kan få betydelse för individers och gruppers självbild och utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9 reflektera över den egna synen på social utsatthet och ohälsa i relation till kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning
10 kritiskt värdera och diskutera det professionella sociala arbetets förutsättningar att arbeta utifrån ett intersektionellt perspektiv
Innehåll
Problematisering av begreppen social utsatthet och ohälsa
Aktuell forskning och analyser av social utsatthet och ohälsa
Teoretiska perspektiv på social utsatthet och ohälsa
Utsatthet och ohälsa i relation till kön, klass, ålder, etnicitet, funktionsnedsättning och sexuell läggning
Brukarperspektiv på social utsatthet och ohälsa
Studentvalda fördjupningsarbeten inom områden såsom arbetslöshet, fattigdom, missbruksproblematik, fysisk och psykisk ohälsa
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier, diskussioner och ett självständigt fördjupningsarbete. Undervisnings¬formerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
105 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 1-10. Betyg Godkänd (G).
Närvaro (NÄR1), 1 hp, närvaro minst 75% av kursens föreläsningar, gruppövningar, fältstudier och studiebesök. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, empiriska förhållanden. Skriftlig och muntlig redovisning individuellt och i grupp. Lärandemål 1-2. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1,5 hp, teoretiska perspektiv och brukarperspektiv. Skriftlig och muntlig redovisning individuellt och i grupp. Teorier om sociala problem. Lärandemål 3. Betyg Godkänd (G).
PM (PMO1), 3 hp, skriftlig och muntlig redovisning i grupp. Självständigt fördjupningsarbete. Lärandemål 1-6. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 7,5 hp, social utsatthet och ohälsa. Skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 1-10. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd