Kursplan - Svenska som andraspråk, didaktik avancerad nivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA410
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Etnisk maktordning i skola och samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 192 s.
ISBN: 9789144048062 LIBRIS-ID: 10806826
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 124 s. +
ISBN: 9789144058207 LIBRIS-ID: 11879555
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
2. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2013 - s.
ISBN: 9789173828680 LIBRIS-ID: 14749709
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 150 s.
ISBN: 978-91-44-06025-5 LIBRIS-ID: 13500498
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Stockholm : HLS förlag, 2005 - 152 s.
ISBN: 9789176565926 LIBRIS-ID: 9933408
-
Böcker
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
2. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2013 - s.
ISBN: 9789173828680 LIBRIS-ID: 14749709
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper i ämnesdidaktik och förståelse för hur man lär sig språk i vid mening med tonvikt på simultan och successiv andraspråksinlärning i relation till modersmålsinlärning. Den vill också ge fördjupade kunskaper om ämnesspecifika begrepp och orientera om didaktisk andraspråksforskning.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
-kunna planera och genomföra kurser och lektioner utifrån läroplaner och kursplaner,
-kunna tillämpa ett andraspråksdidaktiskt synsätt i undervisningen,
-kunna anpassa undervisningen till elever med olika kulturell och etnisk bakgrund,
-kunna analysera och förklara fenomen i skola och samhälle med ett kontrastivt perspektiv.
Innehåll
Delkurs 1.
Andraspråksdidaktik, 6 hp. Kursen behandlar två teman: andraspråksforskning med tonvikt på ämnesdidaktiska frågor, och kulturkunskap, där både förstaspråkskulturen och skolspråkskulturen uppmärksammas, liksom samspelet dem emellan.
Delkurs 2.
Verksamhetsförlagd utbildning 9 hp. Kursen är förlagd till studentens partnerskola och ska ge studenten övning i att planera och genomföra kurser och lektioner utifrån läroplaner och kursplaner, kontakt med olika undervisningsmetoder och undervisningsmaterial samt ta upp frågor om utvärdering, examination och betygssättning. Studenten förväntas under sin verksamhetsförlagda utbildning tillämpa kunskaper förvärvade under delkurs 1.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier med kontinuerlig bedömning av de studerandes prestationer. Deltagande i schemalagda undervisningsmoment är obligatoriskt. För studentens egna reflektioner används lärportföljen.
Särskild behörighet
22,5 hp Allmänt utbildningsområde (AU) samt Svenska som andraspråk 1, 30 hp och Svenska som andraspråk 2, 30 hp (minst 22,5 hp vid kursstart) eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Verksamhetsförlagd utbildning (PRA1), 9 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Andraspråksdidaktik. Aktivt deltagande, muntliga uppgifter (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftliga inlämningsuppgifter (PM och fältuppgift), (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd