Kursplan - Svenska som andraspråk 3
Omfattning
15 hp
Kurskod
SSA213
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
Stockholm : Pocky, 2006 - 204, [3] s.
ISBN: 91-85011-30-4 LIBRIS-ID: 10142139
URL: Omslagsbild
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Oförenliga ståndpunkter eller berikande korsbefruktning? I Nordand 6 : sjätte konferensen om Nordens språk som andraspråk
Lund : Institutionen för nordiska språk, Lunds universitet, [2004] - 297 s.
ISBN: 91-631-6051-X LIBRIS-ID: 9810539
Webbadresser
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 2007
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS Förlag, 2007
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2012 - 502 s.
ISBN: 9789173072106 LIBRIS-ID: 13577325
URL: Fulltext
Abstracts från konferensen Nordand 11
Stockholms universitet, 2013
URL: http://www.biling.su.se/polopoly_fs/1.137730.1370872582!/menu/standard/file/abstracts_nordand11.pdf
Forskningsartiklar tillkommer, tillhandahålles av läraren.
.,
Avhandlingar
.,
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
-
Böcker
Andraspråksinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 305 s.
ISBN: 9789144019956 (inb.) LIBRIS-ID: 11283927
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
Stockholm : Pocky, 2006 - 204, [3] s.
ISBN: 91-85011-30-4 LIBRIS-ID: 10142139
URL: Omslagsbild
Organisation, lärande och elevsamarbete i skolor med språklig och kulturell mångfald : rapport 2 inom forskningsområdet Mångetnicitet, tvåspråkighet och utbildning, Institutionen för lärarutbildning
Uppsala : Uppsala Universitet, 2001 - 220 s.
Svenskan i tiden : verklighet och visioner
Stockholm : HLS, 2000 - 332 s.
ISBN: 91-7656-471-1 LIBRIS-ID: 8375722
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
Kompendier
Forskningsartiklar och avhandlingar
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Oförenliga ståndpunkter eller berikande korsbefruktning?
Lund University, 2004
Webbadresser
Abstracts från konferensen Nordand 11
Stockholms Universitet, 2013
URL: http://www.biling.su.se/polopoly_fs/1.137730.1370872582!/menu/standard/file/abstracts_nordand11.pdf
Kunskapsbedömning och kunskapssyn. I:I kunskapens namn
Lärarförbundet Stockholm, 207
Ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk.
Lärarhögskolan i Stockholm, 2001
Arena Andrapsråk.Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk
Lärarhögskolan i Stockholm, 2004
Bedömning, flerspråkighet och lärande
Stockholm: HLS förlag, 2007
Referenslitteratur
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Nya Språket lyfter!
Skolverket, 2009
Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 109 s.
ISBN: 978-91-44-05653-1 LIBRIS-ID: 11675756
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper i svenska som andraspråk.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva, diskutera och kritiskt granska studier inom andraspråksforskningen ur ett forskningsmetodologiskt perspektiv
- diskutera vilken betydelse forskningsresultaten har för andraspråksundervisningen
Innehåll
Delkurs 1: Teori och metod i andraspråksforskning 7,5 hp
Teori och metod
Centrala metodologiska och ämnesteoretiska begrepp
Analys och kritisk granskning av artiklar inom andraspråksforskningen
Andraspråksforskning ur ett historiskt perspektiv
Forskningens relevans för skolans praktik
Delkurs 2: Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet 7,5 hp
Forskning om klassrumsinteraktion, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och bedömning av andraspråksutveckling
Forskning om språkliga dimensioner i ämnesundervisningen
Forskning om förutsättningar för och effekter av olika tvåspråkiga undervisningsprogram
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Särskild behörighet
Svenska som andraspråk 2, 30 hp (minst 22,5 hp före kursstart) eller motsvarande.
Examination
Teori och metod i andraspråksforskning (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift. Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet. Inlämningsuppgift/er som redovisas skriftligt och muntligt (INL2), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntliga och skriftliga seminarieuppgifter. Teori och metod i andraspråksforskning (SEM1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntliga och skriftliga seminarieuppgifter. Forskning om undervisning, lärande och bedömning i det flerspråkiga klassrummet (SEM2), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att erhålla sammanfattningsbetyget VG ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 11,5 hp.
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd