Kursplan - Tal och algebra, fortsättningskurs
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA403
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Syfte
Kursens syfte är att studenten genom problemlösning ska vidareutveckla sitt matematiska och didaktiska tankesätt och sin förmåga att läsa, förstå och sammanfatta matematisk text. Speciellt skall kursen ge fördjupad kunskap om begrepp och viktiga samband grundade på den egna förståelsen av talteori, algebra och funktioner.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
-muntligt och skriftligt redovisa lösningar av problem inom ramen för kursens matematiska och didaktiska innehåll.
-redogöra för de vanligaste talmängderna, positionssystem, samt grundläggande begrepp och satser inom talteorin.
-utföra algebraiska beräkningar inklusive lösning av algebraiska ekvationer och olikheter.
-redogöra för funktionsbegreppet och grundläggande egenskaper hos elementära funktioner.
-utföra beräkningar och omskrivningar av uttryck sammansatta av elementära funktioner.
Innehåll
Problemlösningsstrategier. Talmängder från naturliga tal till komplexa tal, positionsssystem, talteori och aritmetikens fundamentalsats. Grundläggande algebra och polynomfaktorisering. Funktionsbegreppet med några viktiga elementära funktioner, ekvationsbegreppet kopplat till funktioner. Olikheter. Didaktiska frågeställningar.
Undervisning
Problemlösningsstrategier. Talmängder från naturliga tal till komplexa tal, positionsssystem, talteori och aritmetikens fundamentalsats. Grundläggande algebra och polynomfaktorisering. Funktionsbegreppet med några viktiga elementära funktioner, ekvationsbegreppet kopplat till funktioner. Olikheter. Didaktiska frågeställningar.
Särskild behörighet
82,5 hp från Allmänt utbildningsområde varav forskningsmetod för lärare ska ingå, samt 60 hp i inriktningsstudier och 52,5 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Inlämningsuppgifter. Skriftlig och muntlig redovisning av uppgifter och ett didaktiskt projektarbete (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig och/eller muntlig tentamen. (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs kan tillgodoräknas mot examenskraven i matematik/tillämpad matematik endast för en lärarexamen med inriktning avsedd för verksamhet i förskola, förskoleklass eller grundskolans tidigare år.
Kursen kan inte tillgodoräknas samtidigt med kursen Tal, algebra och funktioner, 7,5 hp, GN 100, eller motsvarande inom examenskraven för någon examen vid Mälardalens högskola.