Kursplan - Problemlösning och geometri
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA402
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Syfte
Kursen ska vidareutveckla studentens kunskaper i geometri genom problemlösning samt ge kunskaper i geometrins didaktik och inblick i elevernas inlärning av geometri i dagens skola.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
-muntligt och skriftligt redovisa lösningar av geometriska problem inom ramen för kursens matematiska och didaktiska innehåll och syfte.
-redogöra för grundläggande geometriska begrepp och för euklidisk geometri som en axiomatisk teori samt ge exempel på olika typer av geometriska avbildningar.
-lösa problem inom euklidisk geometri i två och tre dimensioner.
-redogöra för och utföra några geometriska konstruktioner med passare och linjal.
-ge exempel på några icke-euklidiska geometrier och redogöra för deras koppling till parallellaxiomet.
Innehåll
Geometriska begrepp. Plana figurer som trianglar, månghörningar, cirklar och några enkla kroppar. Några viktiga geometriska avbildningar som kongruensavbildning, likformighetsavbildning och projektion. Euklidisk geometri som exempel på en axiomatisk teori. Parallellaxiomet och orientering om några icke-euklidiska geometrier. Geometriska konstruktioner med passare och linjal samt orientering om några olösbara konstruktionsproblem. Orientering om icke-euklidiska geometrier. Diskussion av geometrins roll som modell för vår fysiska värld. Didaktiska frågeställningar.
Undervisning
Lektioner, övningar, grupparbete och fältstudier.
Särskild behörighet
82,5 hp från Allmänt utbildningsområde varav forskningsmetod för lärare ska ingå, samt 60 hp i inriktningsstudier och 52,5 hp i specialiseringsstudier för lärarexamen 210 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Inlämningsuppgifter. Skriftlig och muntlig redovisning av uppgifter och ett didaktiskt projektarbete (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skriftlig och/eller muntlig tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Denna kurs kan tillgodoräknas mot examenskraven i matematik/tillämpad matematik endast för en lärarexamen med inriktning avsedd för verksamhet i förskola, förskoleklass eller grundskolans tidigare år.
Kursen kan inte tillgodoräknas samtidigt med kursen Geometri med problemlösning, 7,5 hp, GN 100, eller motsvarande inom examenskraven för någon examen vid Mälardalens högskola.