Kursplan - Vetenskap och design
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE219
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s.
ISBN: 91-44-03227-7 LIBRIS-ID: 9396007
Design : en introduktion
Stockholm : Raster, 2006 - 219, [2] s.
ISBN: 91-87215-72-1 LIBRIS-ID: 10087439
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Övrig litteratur erhålles via Blackboard i samband med kursstart.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s.
ISBN: 91-44-03227-7 LIBRIS-ID: 9396007
Design : en introduktion
Stockholm : Raster, 2006 - 219, [2] s.
ISBN: 91-87215-72-1 LIBRIS-ID: 10087439
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Övrig litteratur erhålles via Blackboard i samband med kursstart.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s.
ISBN: 91-44-03227-7 LIBRIS-ID: 9396007
Design : en introduktion
Stockholm : Raster, 2006 - 219, [2] s.
ISBN: 91-87215-72-1 LIBRIS-ID: 10087439
Vetenskapsfilosofi : en bok om vetenskapen och den vetenskapande människan
2. uppl. : Stockholm : Thales, 2011 - 285 s.
ISBN: 91-7235-041-5 : 207:00 LIBRIS-ID: 9222677
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Övrigt
Kortare texter som erhålles från lärare vid kursstart.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen syftar till att ge en grundläggande orientering dels i design- och vetenskapshistoria, dels i design- och forskningsprocesser. Kursen återkopplar till tidigare informationsdesignkursers introducerande av designprocesser, nu i syfte att kritiskt diskutera dem i ett vetenskapligt sammanhang.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
- redogöra för, samt kritiskt diskutera, centrala tendenser inom både design- och vetenskapshistoria (grundläggande begrepp och problem)
- visa förtrogenhet med, samt kritiskt diskutera, olika designprocesser
- uppvisa praktisk och teoretisk färdighet vad gäller elementära drag i designprocesser baserade på vetenskapliga förhållningssätt
- skriftligt såväl som muntligt kunna verbalisera informationsdesignprocesser baserade vetenskapliga förhållningssätt
Innehåll
Under kursens gång läggs särskild viktig vid utvecklandet av kursdeltagarnas kritiska analys och diskussion av de grundläggande dragen i informationsdesignsprocesser integrerade med vetenskapligt tänkande. Stor vikt läggs vid argumentation och källhantering. Kursen i sin helhet ger de studerande tillfälle till reflektion över vetenskapliga aspekter av informationsdesignprocesser. Kursen har både teoretisk och praktisk inriktning samt består av föreläsningar, seminarium och grupparbete.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarium och gruppdiskussioner. Arbetet sker både enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
30 hp informationsdesign.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 2,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 3,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med KIT105 Vetenskap och design.