Kursplan - Textdesign 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE109
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tydliga texter : snabba skrivtips och språkråd
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 144 s.
ISBN: 978-91-1-302949-8 (inb.) LIBRIS-ID: 12043650
Texten med extra allt : om text, bild och grafisk form - i samverkan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-09941-2 LIBRIS-ID: 12296901
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Artiklar
Literary potential: The unexplored powers of reading. I: Information Design Journal 16 (2)
John Benjamins Publishing Company, 2008
Referenslitteratur
Skriv bättre texter : en ny metod i fem steg
[Ny utg.] : Stockholm : Forum, 2012 - 131 s.
ISBN: 978-91-37-50063-8 LIBRIS-ID: 13578122
Språkpsykologi : hur vi talar, lyssnar, läser, skriver och minns
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 140 s.
ISBN: 91-47-05203-1 LIBRIS-ID: 9415717
Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2005 - [2], 413 s.
ISBN: 91-7227-381-X (inb.) LIBRIS-ID: 9711720
-
Böcker
Tydliga texter : snabba skrivtips och språkråd
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 144 s.
ISBN: 9789172275836 (inb.) LIBRIS-ID: 10740679
URL: Omslagsbild
Texten med extra allt : om text, bild och grafisk form - i samverkan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-09941-2 LIBRIS-ID: 12296901
Referenslitteratur
Språkpsykologi : hur vi talar, lyssnar, läser, skriver och minns
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 140 s.
ISBN: 91-47-05203-1 LIBRIS-ID: 9415717
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2005 - [2], 413 s.
ISBN: 91-7227-381-X (inb.) LIBRIS-ID: 9711720
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna en introduktion till textdesignområdet, där fokus läggs vid skrivande för olika syften och situationer. Genom praktiskt skrivande, textanalys, textresponsarbete samt teoretisk reflektion kring svenska språkets skrivregler och språkriktighetsfrågor är syftet att, utifrån ett textdesign perspektiv, stärka studentens färdigheter i svenska språket.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenterna kunna:
- Förstå behoven av samt kunna orientera sig i och tillämpa svenska språkets skrivregler
- identifiera och översiktligt analysera samt grundläggande redogöra för olika typer av särdrag i informativa och argumenterande texter, såväl enskilt som i grupp
- redogöra för grundläggande perspektiv och begrepp inom området textdesign
- tillämpa grundläggande konstruktivt textresponsarbete
Innehåll
- Grundläggande praktik och teori rörande svenska språkregler och språkriktighetsfrågor.
- Skrivövningar, där texter skrivs för olika syften och situationer.
- Praktisk analys och diskussion kring olika typer av informativa och argumenterande texter, såväl enskilt som i grupp.
- Teori och begrepp inom textdesignområdet.
- Textkritik och textrespons.
Undervisning
Föreläsningar, seminarium, diskussionsgrupper samt litteraturstudier.
Behörighet
Engelska B (områdesbehörighet 6 med förändring) eller Engelska 6.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL2), 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL3), 2 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), Språkregler & stil, 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd