Kursplan - Språkets sociala kontext
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA212
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ordets makt och tankens frihet : om språket som maktfaktor : Humanistdagarna vid Uppsala universitet 1999
Uppsala : Univ., 1999 - 377 s.
ISBN: 91-506-1384-7 LIBRIS-ID: 7403177
Språksociologi
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 403 s.
ISBN: 978-91-44-05326-4 (inb.) LIBRIS-ID: 11485799
Lilla genushäftet 2.0 : om genus och skolans jämställdhetsmål
Uppdaterad och omarb. version : Växjö : Instutitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet, 2010 - 44 s.
ISBN: 978-91-86491-56-7 LIBRIS-ID: 12090119
URL: Fulltext
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt : småskrift utarbetad av Språkrådet 2008
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 121 s.
ISBN: 978-91-1-305171-0 LIBRIS-ID: 13779531
Språkutveckling under skoltiden
Lund : Studentlitteratur, 1989 - 288 s.
ISBN: 91-44-29681-9 ; 189:00 LIBRIS-ID: 8353479
Artiklar
Svenska med något utländskt
Språkrådet, 2006
Modersmål har vi allihopa, här med och där med
Språkrådet, 2006:3
Web Addresses
Bedömning av skolrelaterat ordförråd
Stockholms Universitet, 2006
URL: http://www.su.se/polopoly_fs/1.84023.1333710170!/menu/standard/file/2006_5_Lindberg.pdf
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska kunna beskriva teorier om lärande ur ett flerspråkigt perspektiv, belysa kommunikationsmönster i tal och skrift utifrån etnicitets-, genus-, klass- och maktperspektiv, diskutera språkliga normer och attityder till språkbruk samt resonera kring de didaktiska konsekvenserna av de olika teoretiska synsätt som behandlas i kursen.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och ta ställning till teorier om lärande ur ett flerspråkigt perspektiv
- redogöra för grunddragen i hur samtal är uppbyggda och för olika samtalsstilar
- översiktligt beskriva hur kommunikationsmönster hänger samman med lärares och elevers tillhörighet vad gäller etnicitet, genus och klass och kunna dra didaktiska slutsatser av detta
- exemplifiera hur språkbruket och attityder till olika språkbruk påverkar kommunikationssituationer med elever, vårdnadshavare och kolleger
- ta ställning till frågor som rör språknormer och beskriva de didaktiska konsekvenserna av ställningstaganden
- resonera kring skillnaderna mellan skolspråk och vardagsspråk samt presentera förslag på undervisningssätt som främjar elevernas utveckling av ett mera abstrakt språk
Innehåll
- lärande ur ett flerspråkigt perspektiv
- klass, genus och etnicitet som bakgrundsfaktorer för kommunikation
- attityder till språkbruk
- språk och makt
- samtalsstilar
- språknormer
- skolspråk och vardagsspråk
- informationsteknologi och språk
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Särskild behörighet
Antagen till ämneslärarprogrammet, samt att kurserna "Introduktion till svenska språket och svenskämnets didaktik" och "Introduktion till litteraturvetenskapen och litteraturämnets didaktik" avklarats.
Examination
Fältstudie (PRO1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig examination, grundbegrepp (TEN1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntliga och skriftliga uppgifter (ÖVN1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på TEN 1.
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd