Kursplan - Information - kunskap - vetenskap - etik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
DVA223
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Datavetenskap
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Writing for computer science
3. ed. : London : Springer, 2014 - xiii, 284 s.
ISBN: 978-1-4471-6638-2 LIBRIS-ID: 18066157
Ethics in engineering practice and research
Second edition. : Cambridge : Cambridge University Press, 2011 - xxiii, 414 s.
ISBN: 9780521897976 LIBRIS-ID: 13574243
Kompendier
Övrigt
Länk till mer information
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Writing for computer science
3. ed. : London : Springer, 2014 - xiii, 284 s.
ISBN: 978-1-4471-6638-2 LIBRIS-ID: 18066157
Kompendier
Övrigt
Länk till mer information
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Seminarieboken : att skriva, presentera och opponera
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 147 s.
ISBN: 978-91-44-05985-3 LIBRIS-ID: 13600850
Vetenskapliga modeller : svarta lådor, röda atomer och vita lögner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 120 s.
ISBN: 978-91-44-07420-7 LIBRIS-ID: 12684110
Övrigt
Litteraturlistan presenteras på kursens hemsida
Akademin för innovation, design och teknik,
URL: Länk
Syfte
Kursens huvudsyfte är att bygga upp ett vetenskapligt tankesätt och förståelse om rollen information spelar som resurs i produktion av all kunskap. Den viktiga röda tråden är att genom hela kursen öva kritiskt tänkande vilket är grunden för den högre utbildningen. Vetenskaplig metod utgör även grunden i examensarbetet. Genom föreläsningar och seminarier skapas insikt och färdigheter i den vetenskapliga kommunikationsprocessen, samt värdegrunder och förståelse för kunskapsetiska frågor.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förstå processen som leder från data till information till kunskap och till vetenskap
- beskriva och jämföra grundläggande vetenskapliga metoder, kunskapsproduktionsprocesser och förhållningssätt och olika vetenskapliga traditioner
- argumentera och tänka kritiskt ur ett vetenskapligt perspektiv
- analysera och diskutera vetenskapliga idéer från vetenskapliga artiklar
- söka relevant information och ha ett källkritiskt förhållningssätt
- skriva och presentera en vetenskaplig rapport
- kritiskt granska och opponera på andras rapporter
- identifiera hur värderingar påverkar argument, resonemang och agerande
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
Innehåll
Grundläggande informationsvetenskap.
Vetenskapsteori och kunskapsteori.
Vetenskapens idéhistoria inom olika vetenskapsområden.
Vetenskapliga institutioner.
Samhälleliga och etiska aspekter.
Informationssökning.
Textanalys.
Rapportskrivning och presentation.
Granskning av och opposition av andra studenters rapporter.
Undervisning
Föreläsningar, inbjudna gästföreläsare och seminarier.
Särskild behörighet
Minst 55 hp i valfritt ämne.
Examination
Inlämningsuppgift, övningsuppgift (INL1), Inlämningsuppgifter som redovisas skriftligt och muntligt i diskussionsform, 2,5 hp, betyg Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), Vetenskaplig rapport som presenteras i konferensformat med granskning och opposition, 3 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), Hemtentamen med frågor som omfattar kursens innehåll, 2 hp, betyg 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med 5 hp med CDT212 Vetenskapsmetodik och DVA215 Information - kunskap - vetenskap.
.