Kursplan - Barns utveckling och lärande i förskolan del II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA063
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 108 s.
ISBN: 91-47-08404-9 LIBRIS-ID: 10243016
URL: Omslagsbild
Kan Batman vara rosa? : förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2010 - 241, [5], 9 s.
ISBN: 9789173466899 LIBRIS-ID: 11901093
URL: Länk
Miljöer för lek, lärande och samspel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-02911-5 LIBRIS-ID: 10655291
Barns kamratrelationer i förskolan : samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - 201 s.
ISBN: 978-91-976537-7-0 LIBRIS-ID: 10451159
URL: Elektronisk resurs
Artiklar
European Early Childhood Education Research Journal. Special Issue: Outdoor play and learning. 2010 volym 18:4
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Tillkommer: Valbar referenslitteratur, ca 200 sidor
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ur ett flerdimensionellt perspektiv befäster kunskaper om förskolemiljöns betydelse för barns utveckling och lärande. Kursen syftar även till att utveckla kunskaper om identitets- och subjektskapande processer i förskolan i förhållande till barns utveckling, lärande och lek.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- muntligt identifiera och skriftligt problematisera förskolemiljöns påverkan och betydelse för barns utveckling, lärande och subjektskapande
- observera, analysera och beskriva barns lek i förskolepedagogiska miljöer med fokus på barns samlärande och identitetsskapande ur olika perspektiv
- redogöra för innebörder av barns kamratkulturer och kamratrelationer och kunna diskutera och problematisera dessa i förhållande till genus/kön, ålder, klass och etnicitet
- visa på och motivera hur barngruppen kan ses som resurs avseende lek, lärande och omsorgssituationer
Innehåll
- Utomhus- och inomhusmiljöns betydelse för barns lärande, lek och utveckling
- Barns identitetsskapande och subjektskapande
- Barns kamratkulturer och kamratrelationer
- Barngruppen som resurs och barns samlärande
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
22,5 hp förskolepedagogik i vilket ingår Barns utveckling och lärande i förskolan del I 15 hp samt 30 hp UVK och 7,5 hp VFU I
Examination
Gruppuppgift. Barns samlärande och kamratkulturer. Muntlig och skriftlig tentamen utifrån fältstudierapport (GRU1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell hemtentamen. Förskolemiljöns betydelse för barns utveckling och lärande (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.