Kursplan - Baskurs I i matematik
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA104
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Förberedande nivå
Successiv fördjupning
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-03-13
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematik 5000. : Kurs 3c blå Basåret.
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 416 s.
ISBN: 9789127430105 LIBRIS-ID: 16306608
-
Böcker
Matematik 5000. : Kurs 3c blå Lärobok
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 288 s.
ISBN: 978-91-27-42628-3 (inb.) LIBRIS-ID: 13426128
Syfte
Kursen syftar till att studenter, som läst Matematik 2 (d. v. s. endera Matematik 2a, 2b eller 2c), ska skaffa sig behörighet motsvarande gymnasieskolans Matematik kurs 3c.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa lagar och konventioner för aritmetisk räkning, grunderna i algebraisk hantering av uttryck såsom förenkling och faktorisering samt begreppet absolutbelopp
- grafiskt och algebraiskt lösa linjära ekvationer och olikheter, potens-, exponential- och rotekvationer samt linjära ekvationssystem med två eller tre obekanta
- analysera andragradsuttryck samt lösa andragradsekvationer, beskriva vad som menas med polynom och rationella uttryck och kunna utföra olika räkneoperationer på dessa
- beskriva funktionsbegreppet och hur funktioner kan användas som modeller för verkliga förlopp
- tillämpa potens- och logaritmlagarna
- definiera och illustrera begreppet derivata, derivera potens- och exponentialfunktioner, använda första- och andraderivatan som verktyg vid analys av de i kursen aktuella funktionstyperna, förklara begreppen primitiv funktion och bestämd integral, förklara sambandet mellan integral och derivata samt bestämma enkla integraler
- definiera begreppet vektor, utföra vektoraddition och multiplikation med skalär samt illustrera detta grafiskt
- förklara egenskaper hos cirkelns ekvation, använda enhetscirkeln för att definiera trigonometriska begrepp samt utföra triangelsolveringar med hjälp av sinussatsen, cosinussatsen och areasatsen
Innehåll
- Repetition och fördjupning av momenten talteori och algebra
- Förenklingar och omformningar av andragradsuttryck, kvadratkomplettering och faktorisering, lösande av andragradsekvationer
- Introduktion av komplexa tal
- Räta linjens ekvation, lösande av linjära olikheter och ekvationssystem med två eller tre obekanta
- Grafiska och algebraiska representationer av vektoraddition och -subtraktion samt multiplikation av en skalär med en vektor
- Polynom och rationella uttryck
- Funktionslära omfattande polynom-, potens-, rationella och exponentialfunktioner, orientering kring kontinuerlig och diskret funktion
- Absolutbelopp
- Logaritmer och potenser med reella exponenter
- Lösande av potens-, rot- och exponentialekvationer
- Cirkelns ekvation
- Sekant, tangent, ändringskvot och gränsvärde
- Härledning av deriveringsregler för potens- och exponentialfunktioner, samband mellan funktion och graf, extremvärdesproblem samt kurvkonstruktion med hjälp av första- och andraderivatan
- Primitiva funktioner och integraler
- Definition av de trigonometriska funktionerna utifrån enhetscirkeln samt cosinus-, sinus- och areasatsen
Undervisning
Lektioner där genomgångar varvas med att studenterna presenterar lösningar till problem. Individuella genomgångar av inlämningsuppgifter och gemensamma diskussioner kring problem och teorier.
Behörighet
Matematik B (områdesbehörighet 7 med förändring) eller Matematik 2a/2b/2c (områdesbehörighet A7 med förändring).
Examination
Inlämningsuppgifter och/eller muntlig framställning (INL1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig och/eller muntlig tentamen (TEN1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Skriftlig och/eller muntlig tentamen (TEN2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas som grundläggande högskoleutbildning.