Kursplan - Förskolans pedagogik och didaktik
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA064
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Vad är förskolepedagogik?
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 236 s.
ISBN: 91-44-01756-1 ; LIBRIS-ID: 7275567
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 240 s.
ISBN: 9789147084197 LIBRIS-ID: 10451601
URL: Omslagsbild
Goda lärmiljöer för barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 233 s.
ISBN: 978-91-44-07201-2 LIBRIS-ID: 12340463
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
4., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-07486-3 LIBRIS-ID: 12320907
Preschool teaching in Sweden - a profession in change
Educational Research. Volume 53, 2011
Lärande för hållbar utveckling i förskolan - Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap kommunicerat i text
Nordisk Barnehageforskning, 5(2), 1-21. issn 1890-916, 2012
URL: Länk
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Artiklar
Från görande till lärande och förståelse: En studie av lärares lärande inom estetik
Nordisk Barnehageforskning 1 (1), 2008
Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori and Reggio Emilia
Faculty Publications, Department of Child, Youth,and Family Studies. University of Nebraska Lincoln, 2002
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall utveckla bred kunskap om olika förskolepedagogiska traditioner. Därtill syftar kursen till att befästa och utveckla kunskap om förskolans pedagogiska verksamhet utifrån verksamhetsspecifik metodik och didaktiska perspektiv. Vidare syftar kursen till att utveckla kunskap om yrkesspecifika kompetenser för förskollärarprofessionen samt utveckla en förmåga att analysera dessa i relation till förskolans uppdrag och styrdokument.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera olika förskolepedagogiska traditioner och diskutera deras konsekvenser för pedagogisk praktik och miljö
- redogöra för och analysera verksamhetsspecifik metodik och didaktiska perspektiv i förskolans verksamhet
- identifiera och kritiskt granska de för förskolläraryrket yrkesspecifika kompetenser i relation till förskolans uppdrag
- urskilja och diskutera yrkesetiska perspektiv på förskollärarprofessionen
- didaktiskt tillämpa lekinriktat, estetiskt och tematiskt arbetssätt i syfte att stödja barns lek och meningsskapande
- formulera och problematisera innebörder av lärande i förhållande till hållbar utveckling
Innehåll
Förskolepedagogiska traditioner
- Förskolans pedagogik, metodik och didaktik
- Lekinriktat, estetiskt och tematiskt arbetssätt
- Förskollärarprofession och yrkesetik
- Pedagogiska och didaktiska redskap
- Lärande för hållbar utveckling
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier, fältstudier, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
22,5 hp förskolepedagogik i vilket ingår Barns utveckling och lärande i förskolan del I 15 hp samt 30 hp UVK och 7,5 hp VFU I
Examination
Förskolans pedagogik och didaktik. Muntlig tentamen (GRU1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Förskollärarprofessionen. Muntlig tentamen (GRU2), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Lärande för hållbar utveckling. Skriftlig individuell inlämningsuppgift (INL1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Förskolepedagogiska traditioner. Individuell hemtentamen (TEN1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.