Kursplan - Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv (profil musik och dans)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU114
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Naturvetenskap och teknik i förskolan : med utemiljön som inspiration
1. uppl. : Linköping : Calluna utbildning, 2012 - 146 s.
ISBN: 9789197960021 LIBRIS-ID: 13455287
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 178 s.
ISBN: 9789147084227 LIBRIS-ID: 10913410
URL: Omslagsbild
Miljöer för lek, lärande och samspel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-02911-5 LIBRIS-ID: 10655291
Bygg & konstruktion i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2007 - 123 s.
ISBN: 9789197659819 LIBRIS-ID: 10485206
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Teknikdidaktik i förskolan
2. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, cop. 2013 - 160 s.
ISBN: 9789144095837 LIBRIS-ID: 14704974
Artiklar
The contribution of early childhood education to a sustainable society
Unesco, 2008
Webbadresser
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Refferenslitteratur
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
Stockholm : Carlsson, 1991 - 325 s.
ISBN: 91-7798-443-9 (inb.) ; 190:00 LIBRIS-ID: 7666026
Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskaper i didaktisk belysning
2. [dvs 1.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 224 s.
ISBN: 9789147099245 LIBRIS-ID: 11783056
Anne-Maries rytmikrecept
Mölndal : Lutfisken, 2009 - 72 s.
ISBN: 978-91-88496-55-3 (korr.) (inb.) LIBRIS-ID: 11573853
Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2008 - 143 s.
ISBN: 9789197659871 LIBRIS-ID: 10730505
Bertas experimentbok : spännande kemisagor från draklandet
Stockholm : P&K, 2008 - 48 s.
ISBN: 978-91-85107-19-3 LIBRIS-ID: 12095761
Naturvetenskapliga experiment för yngre barn
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 133 s.
ISBN: 978-91-44-05487-2 LIBRIS-ID: 11675755
Russinhissen : enkla experiment i fysik och kemi
Järfälla : Hands-on Science Text, 2009 - 157 s.
ISBN: 978-91-978178-0-6 (inb.) LIBRIS-ID: 11681537
Upptäck naturvetenskap i förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 80 s.
ISBN: 9789127413054 LIBRIS-ID: 10916636
I ur och skur : metodbok för skola och fritidshem : [Friluftsfrämjandets metodbeskrivningar för I ur och skurs skolor och fritidshem]
Hägersten : Friluftsfrämjandet, cop. 2009 - 144 s.
ISBN: 978-91-977704-5-3 LIBRIS-ID: 11564036
Övrigt
Kompendium och kopierat material som distribueras under kursens gång
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Avhandling Susanne Thulin (pdf på Blackboard) Artiklar mm (på Blackboard)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att ge den studerande grundläggande kunskaper i naturvetenskap och teknik och att studenten ska kunna förankra och använda dessa kunskaper i lärandeaktiviteter kopplat till olika lärmiljöer. Kursens syftar också till att studenten ska utveckla förmåga att kritiskt granska sitt förhållningssätt till naturvetenskap och teknik. Vidare ska den studerande utveckla förmågan att tillsammans med barnen upptäcka naturvetenskapliga och tekniska fenomen i sin vardagsmiljö. Kursen ska också synliggöra musikens och dansens betydelse för barns lärande i naturvetenskap och teknik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- tillämpa närmiljön som lärmiljö inom naturvetenskap och teknik och känna till de vanligaste växterna och djuren i närmiljön
- beskriva och reflektera över hur man utifrån olika styrdokument gör medvetna didaktiska val inom naturvetenskap och teknik i sin yrkesutövning
- genomföra och analysera övningar och experiment kring natur och teknik där även leken, musiken och dansen som redskap blir synliga
- redogöra för och ge exempel på hur förskolläraren kan ta till vara barns nyfikenhet, vara medupptäckare och hjälpa barnen att synliggöra naturvetenskapliga och tekniska fenomen i sin vardag
Innehåll
- Vatten, energi, kretslopp, växter och djur i närmiljön
- Vardagliga tekniska föremål och system, materialegenskaper, konstruktion och byggande
- Pedagogiska lärandemiljöer med fokus på utemiljön
- Ämnesdidaktik och styrdokument
- Hållbar utveckling
- IT som verktyg vid presentationer
- Dans och musik som pedagogiska och didaktiska redskap
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar, estetiska moment, studiebesök och fältstudier.
Särskild behörighet
7,5 hp förskolepedagogik samt 15 hp UVK och VFU I 7,5 hp
Examination
Laborationer, exkursioner (LAB1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projekt. Individuell. Muntlig och skriftlig redovisning, inkluderat med fältstudier (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg (Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium. Muntlig och skriftlig uppgif (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Tentamen. Individuell skriftlig tentamen (TEN1), 1,5 högskolepoäng, betyg (Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För betyget VG på kursen krävs VG på PRO1 och TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd