Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 2, Ämnesdidaktik - förskolepedagogisk verksamhet (profil musik och dans)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU137
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Övrigt
Handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Läroplan för förskolan
Utbildningsdepartementet, 2010
Syfte
Utifrån sina ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper ska studenten ur ett estetiskt perspektiv självständigt planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa en god lärmiljö i förskolan.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- granska, problematisera och reflektera över egna och andras handlingar i förhållande till den människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling som samhället genom läroplan för förskolan ger uttryck för
- granska, problematisera och reflektera över den egna kommunikativa kompetensen och visa på strategier för egen utveckling
- identifiera och välja innehåll och metod för musik och dans samt andra pedagogiska aktiviter i syfte att främja lärprocesser i förskolepedagogiskt arbete
- utifrån barns olika erfarenhet, behov och förutsättningar leda, utvärdera och reflektera över pedagogiska aktiviteter i förskolepedagogiskt arbete och därvid synliggöra musiken och dansens funktion i förskolans verksamhet
- visa didaktisk medvetenhet om IT som pedagogiskt verktyg
- kontinuerligt dokumentera och reflektera över erfarenheter av sin påbörjade lärarroll utifrån ett förskoledidaktiskt perspektiv
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för förskolan
- Påverkansfaktorer i förskolan
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik och estetiska lärprocesser
- Musikens och dansens funktion
- IT som didaktiskt verktyg
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
Undervisning
Självständigt planera och organisera musik- och dansaktiviteter samt andra pedagogiska aktiviteter under aktiv handledning
Leda och utvärdera pedagogiska aktiviteter under aktiv handledning
Auskultera och observera under aktiv handledning, utifrån musik, dans och ämneskurser inom förskoledidaktik
VFU-besök med handledning görs av högskolans lärare
Särskild behörighet
Förskolepedagogik 22,5 i vilket ingår 15 hp Barns utveckling och lärande del I samt UVK 30 hp och VFU I 7,5 hp
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 6 högskolepoäng betyg Godkänd (G)
Examinationsseminarium (SEM1), 1,5 högskolepoäng betyg Godkänt (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Närvaro, minst 35 timmar per vecka, fordras under den verksamhetsförlagda utbildningen. Relevant litteratur som använts i lästa UVK/ämnes-kurser används också som referenslitteratur under VFU-kursen. Lärandemålen för VFU ska uppfyllas. Dokumentation ska ske i Studentbok för VFU som också är underlag för examination. Endast ett nytt prövningstillfälle ges. Student som anses vara uppenbart olämplig för utbildningen kan underkännas innan VFU-momentet är avklarat. För ytterligare information se anvisningar i Handbok för verksamhetsförlagd utbildning och Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning.