Kursplan - Ojämlikhet i hälsa - i ett globalt perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA006
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om orsaksförhållande till skillnader i hälsa mellan män och kvinnor, mellan olika socioekonomiska grupper nationellt och globalt. Vidare ska studenten skaffa sig grundläggande kunskaper om globaliseringens effekter på hälsoutvecklingen samt om mål/strategier för att minska ojämlikhet i hälsa.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för väsentliga begrepp inom området ojämlikhet i hälsa och inom området global hälsa.
2 beskriva hur ekonomiska, miljömässiga och sociala faktorer samspelar och påverkar folkhälsan i ett land ur ett globalt perspektiv.
3 beskriva orsaker till skillnader i hälsoutveckling mellan olika grupper i befolkningen
Färdighet och förmåga
4 diskutera socialt kapital och genus som indikatorer för hälsa
5 diskutera relevanta mått för hälsoutvecklingen mellan befolkningsgrupper ur ett globalt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6 granska och tolka data från databaser avseende fördelningen av hälsa och hälsans bestämningsfaktorer för att beskriva olika länders globala hälsoutveckling
7 reflektera och diskutera mål/strategier för att minska ojämlikhet i hälsa ur ett hållbarhetsperspektiv
Innehåll
Definitioner och begrepp som tillämpas inom området ojämlikhet i hälsa och inom området global hälsa
Betydelsen av ekonomiska, miljömässiga och sociala faktorer när det gäller hälsoutveckling ur ett globalt perspektiv
Skillnader i människors hälsa ur ett genusperspektiv
Socialt kapital som en hälsoindikator
Databashantering
Mål och strategier för att minska skillnader i hälsa
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och grupparbeten via webbplattform. Plattformen Blackboard används för informations- och kommunikationsverktyg.
Särskild behörighet
15 hp i folkhälsovetenskap eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 2-4, 6. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 4,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 5 och 7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd