Kursplan - Metod och begrepp inom vårdvetenskap/omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE053
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nursing theorists and their work
7. ed. : Maryland Heights, Mo. : Mosby, cop. 2010 - xviii, 797 s.
ISBN: 9780323056410 (pbk.) LIBRIS-ID: 11640805
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Artiklar
Between youth and adulthood: focus group discussions with 30-year-old women about cervical cancer and its prevention in urban Sweden, volym 3
Cancer Nursing, 2011
Caring Science in a New Key, volym 15
Nursing Science Quarterly, 2002
Systematic reviews of interpretive research: interpretive data synthesis of processed data, volym 20 (2)
Australien Journal of Advanced Nursing, 2002
Qualitative research: standards, challenges, and guidelines, volym 9280
The lancet, 2001
Qualitative interview design: A practical guide for novice investigators, volym 3
The Weekly Qualitative Report, 2010
Internetadresser
Declaration of Helsinki - Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects
World Medical Association,
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om begrepp relaterat till forskning och forskningsprocess inom vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskap. Studenten skall dessutom skaffa sig kunskaper om kvalitativa metoder, forskningsetik och grundläggande begrepp relaterat till vårdvetenskap/omvårdnad. Studenten skall även utveckla sin förmåga till kritiskt informationsutbyte på vetenskaplig nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera forskningsområdet samt grundbegrepp av intresse för vårdvetenskap/omvårdnad
2 klargöra och beskriva kvalitativa forskningsmetoder som används inom den vårdvetenskapliga disciplinen
3 beskriva olika former av datainsamling och analys vid kvalitativa datametoder
4 identifiera och beskriva de olika stegen I forskningsprocessen
5 beskriva principer för forskningsetik relaterat till aktuella styrdokument
6 kritiskt granska vetenskapliga artiklar
7 identifiera ett forskningsproblem inom vårdvetenskap/omvårdnad och formulera ett syfte samt opponera på medstudenters PM
Innehåll
Begrepp inom såväl vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskapens forskningsområde som forskningsmetoder. Datainsamlingsmetoder, forskningsetik samt forskningsprocess. Identifiering och problematisering av forskningsproblem som kan relateras till huvudområdet.
Undervisning
Undervisning genomförs i form av individuella studier, föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
Särskild behörighet
60 hp inom vårdvetenskap eller folkhälsovetenskap eller socialt arbete eller motsvarande.
Examination
PM (PM01), 3,5 hp, skriftligt PM (i par); presentation och argument kring eget PM samt kritisk granskning av medstudents PM (lärandemål 7). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Seminarium (SEM1), 2 hp, aktivt deltagande i samtliga seminarier under kursen samt kritisk granskning av vetenskapliga artiklar (lärandemål 1-7). Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 2 hp, skriftlig individuell tentamen (lärandemål 1-6). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på PM01 och TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd