Kursplan - Affärsmarknadsföring
Omfattning
15 hp
Kurskod
FOA208
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-09-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna fördjupade kunskaper i marknadsföring mellan företag, oftast benämnt business-to-business (B2B) marketing. Genom kursen får studenten lära sig olika teorier som beskriver företags marknadsförings-, sälj- och inköpsbeteende samt hur dessa processer planeras och genomförs. Vidare studeras produkt- och tjänsteutveckling i samarbete med kunder och leverantörer, samt logistikens roll i företags affärer. Kursen redogör även för olika sätt att studera och värdera företagskunder i olika marknadsföringsperspektiv.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- muntligen och skriftligen beskriva vad som utmärker företagsmarknadsföring;
- ha kunskap om hur företags marknadsföring mot andra företag planeras och organiseras;
- förstå hur företag organiserar och genomför inköp fungerar;
- göra marknadsbedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande ett företags kund- och leverantörsrelationer;
- visa förmågan göra kvalificerade bedömningar om företags alternativ i marknadsföring;
- ha kunskap om vilka anpassningar som kunder och leverantörer gör för att kunna genomföra affärer;
- känna till vilka arenor företags inköpare och säljare möts på och vilka former av marknadsföring som används där;
- ha en insikt i hur företagsmarknadsföring och tjänste- och produktutveckling är integrerade i varandra;
- genomföra ett arbete i grupp tillsammans med kollegor och aktivt bidra till att lösa uppgifter;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete och argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna, samt;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två delar. Den första delen av kursen innebär genomgång av ett i huvudsak skriftligt kursmaterial om affärsmarknadsföring. Denna del av kursen behandlar begrepp som affärsmarknadsföring (business marketing), customer relationship marketing (CRM), inköp, organiserat inköpsbeteende, marknadsföringsstrategi, produkt- och tjänsteutveckling, prissättning . Syftet är att studenterna i samarbete med lärarna på kursen initialt skapar sig en grundläggande teoretisk referensram som sedan används för att lösa en praktisk uppgift.
Den andra delen innebär att prova sina teoretiska kunskaper genom att genomföra en mindre fallstudie på ett eller ett par företag, för vilka samarbetet med en motpart är mycket viktigt. Den andra delen av kursen ger därmed en insyn i affärsmarknadsföringens praktik parallellt med en möjlighet att visa sina akademiska färdigheter då examinationen genomförs som en vetenskaplig konferens i mindre format.
Undervisning
Kursen består av föreläsningar och seminarier. I kursen ingår både individuella uppgifter och gruppuppgifter.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 60 hp med successiv fördjupning, varav minst 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska minst 30 hp ligga på nivå G1N samt minst 15 hp på nivå G1F.
Examination
Seminarium (SEM1), 3 hp, betyg Godkänd (G).
Gruppuppgift (GRU1), 6 hp, betyg Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
Tentamen (TEN1), 6 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla Godkänt (G) på hela kursen skall samtliga tre moment vara godkända. För att erhålla Väl Godkänt (VG) skall minst 80% av GRU1 och TEN1 vara uppnådda .
Vidare krävs aktivt deltagande på minst 70% av seminarierna för godkänt.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd