Kursplan - Ämnesdidaktiskt utvecklings- och utvärderingsarbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU144
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Stockholm : Norstedt, 2010 - 156 s.
ISBN: 978-91-1-302281-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11814514
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2009 - 208 s.
ISBN: 9789173828420 LIBRIS-ID: 11356561
How languages are learned
4. ed. : Oxford : Oxford univ. press, 2013 - 256 s.
ISBN: 9780194541268 LIBRIS-ID: 13897787
Samhällskunskapsdidaktik : för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 278 s.
ISBN: 978-91-44-06643-1 LIBRIS-ID: 12340468
Vetenskapsteori för nybörjare
2., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 184 s.
ISBN: 978-91-47-08651-1 LIBRIS-ID: 10372764
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11863162
Webbadresser
Förordning om läroplan för gymnasieskolan
Skolverket,
Samlad läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2011
URL: http://www.malmo.se/download/18.72bfc4c412fc1476e02800067194/läroplan+grundskola.pdf
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om metoder för utvärderings- och utvecklingsarbete och vilken betydelse detta har för kunskapsutvecklingen inom ämnesdidaktik, ämne och ämnesområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- systematisera, analysera och kritiskt granska olika modeller och forskningsresultat för utvärdering och utvecklingsarbetet
- utvärdera pågående ämnesdidaktisk verksamhet inom det egna ämnet eller ämnesområdet
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoder för insamling av material
- systematisera och analysera insamlat material
- genomföra pedagogisk dokumentation och tillämpa etiska principer vid insamling och dokumentation
- presentera alternativ till fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt från utvärdering, reflektion och relevant forskning
Innehåll
- Utvärdering och utvecklingsarbete i ett historiskt och nutida perspektiv
- Pedagogisk dokumentation
- Vetenskapliga metoder för insamling och analys av material
- Forskningsetik och forskarens etik
- Vetenskapligt skrivande, rapportering och redovisning
- Ämnesdidaktik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
30 hp UVK
Examination
Ämnesdidaktik (INL1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Utvärderings- och utvecklingsarbete (INL 2), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Fältstudie (SEM1), 1.5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Projektrapport (PRO1), 7.5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.