Kursplan - Skoljuridik och myndighetsutövning
Omfattning
10 hp
Kurskod
HAA300
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-05-22
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Arbetsrätt
6., rev. uppl. : Malmö : Liber, 2013 - 215 s.
ISBN: 978-91-47-11100-8 LIBRIS-ID: 13618084
Rättsregler : en introduktion till juridiken
6., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 200 s.
ISBN: 978-91-44-05736-1 LIBRIS-ID: 12310049
Lagtext
Libers lag- och avtalstexter : i skolans juridik
2. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 389 s.
ISBN: 978-91-47-09894-1 LIBRIS-ID: 13478299
Referenslitteratur
Ansvar och sekretess i förskola, skola och fritidshem
7., rev. och uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 386 s.
ISBN: 978-91-47-09979-5 LIBRIS-ID: 12090263
Finna rätt : juristens källmaterial och arbetsmetoder
12., [aktualiserade och kompletterade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik, 2012 - 271 s.
ISBN: 978-91-39-20612-5 (inb.) LIBRIS-ID: 13501958
Dokumentationsboken : handbok i dokumentation inom förskola och skola
2., [rev. och utökade] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik i samarbete med Jönköpings kommun, 2011 - 145 s.
ISBN: 978-91-39-11175-7 LIBRIS-ID: 12333653
Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare
Stockholm : Norstedts juridik, 2009 - 234 s.
ISBN: 978-91-39-11069-9 LIBRIS-ID: 11304132
Skolledarskap : en bok om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete
Stockholm : Norstedts juridik, 2011 - 257 s.
ISBN: 978-91-39-11176-4 LIBRIS-ID: 12384284
Barnrättens grunder
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-05964-8 LIBRIS-ID: 11798948
URL: Omslagsbild
Förvaltningsrätt : en introduktion för professionsutbildningar
3., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 128 s.
ISBN: 978-91-47-09668-8 LIBRIS-ID: 12100953
Övrigt kursmaterial
Barnkonventionen
Rädda barnen,
FN:s konvention om barnets bästa antagen av FN:s generalförsamling den 20 november 1989 (13 s)
Barnombudsmannen,
Den nya skollagen (2010:800) och dess införande (2010:801)
*,
Nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling : lagens krav och huvudmannens ansvar
Stockholm : Skolverket, 2011 - 67 s.
ISBN: 9789186529284 LIBRIS-ID: 12193417
Salamancadeklarationen och Salamanca +10
[Stockholm] : Svenska Unescorådet, [2006] - 62 s.
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att ge skolledare (rektorer, biträdande rektorer och förskolechefer) inom alla skolformer kunskaper och förmågor för att kunna uppfylla de juridiska krav som ställs för att kunna leda den statligt reglerade och läroplansstyrda verksamheten mot målen. Vidare ska kursen skapa förståelse för och praktisk tillämpning av de lagar, föreskrifter och avtal som följer med skolledarens uppdrag, roll och ansvar.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska studenten kunna
• visa god kunskap om styrsystemets utformning och rektors uppdrag enligt
författningar
• visa god kunskap om de grundläggande värderingarna i skolförfattningarna
• visa kunskap i vilka författningar som gäller inom skolans/verksamhetens
område
• visa kunskap om centrala delar i skoljuridiken såsom
- den enskildes rätt till utbildning och ansvaret för att utbildning anordnas,
- skolans ansvar för att eleverna ges möjlighet att nå de nationella målen,
- bedömning av barnens/elevernas utveckling mot de nationella målen och
betygsättning samt skyldigheten att ge barn/elever särskilt stöd,
- barns/elevers rätt till trygghet och studiero jämte skyldigheten att tillförsäkra
dem det,
• visa kunskap om kraven på uppföljning och utvärdering av verksamheten
och resultaten
• visa kunskap om internationella överenskommelser och författningar som
berör utbildningsområdet
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska studenten kunna
• visa förmåga att tillämpa kunskap om gällande författningar inom skoljuridikens
område samt att göra bedömningar, och
• visa förmåga att förmedla och förankra kunskap om gällande författningar
inom skoljuridikens område.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska studenten kunna
• visa förmåga att inom skoljuridikens område göra bedömningar med hänsyn
till elevens rättssäkerhet och till relevanta vetenskapliga, samhälleliga
och etiska aspekter.
Vad gäller avslutande projekt i rektorsprogrammet (PRO 1) ska studenten kunna
• visa förmåga att tydligt sammanföra och integrera kunskaper från den juridiska kursen med övriga delkurser i rektorsprogrammet i relation till sin praktiska verksamhet,
• visa förmåga att genomföra ett projektarbete, muntligen och skriftligen presentera och kommunicera resultatet samt att ge respons på andra studenters arbete.
• visa god förmåga att använda och referera till vetenskapliga texter och rättskällor inom projektet
Innehåll
Kursen omfattar:
- Rektors olika roller; de olika rättsområden som påverkar
- Juridisk metod för användning inom skolans verksamhet.
- Skolans regelsystem med handläggning och dokumentation
- Skolans ansvar för att tillgodose förutsättningar för elevens lärande.
- Förvaltningsrätt (allmän och speciell)
- Grundläggande fri- och rättigheter
- Offentlighet och sekretess
- Disciplinåtgärder och för skolan relevant straff- och skadeståndsrätt
- Offentlig upphandling
- Upphovsrätt
- Samverkan med det omgivande samhället såsom andra myndigheter, organisationer och barnets vårdnadshavare
- Familjerätt
- Skolledarens arbetsledningsfunktion enligt skolförfattningarna samt arbetsrättsliga och arbetsmiljörättsliga ansvar .
- Främjande av likabehandling och förebyggande av diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.
Undervisning
Undervisningen bygger på föreläsningar, övningar, grupparbeten och seminarier samt de studerandes egna litteraturstudier och deltagande i studiegrupper med övningar och uppgifter som genomförs via kommunikation på lärplattformen Fronter. Obligatorisk närvaro gäller för samtliga utbildningstillfällen, då examinationsmoment förekommer.
Särskild behörighet
Antagen till rektorsprogrammet
Examination
Tentamen, 7,5 högskolepoäng, betyg G (TEN1)
Avslutande projektarbete i rektorsprogrammet, 2,5 högskolepoäng, betyg G (PRO1)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För slutbetyg på kursen måste godkänt betyg erhållas på båda delkurserna.