Kursplan - Utvecklande språk- och kulturmiljöer i förskolan (profil musik och dans)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA124
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-06-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla fördjupad kunskap om och förståelse för hur barns språkutveckling kan främjas i förskolans verksamhet. Vidare syftar kursen till att studenten ska känna till och kritiskt reflektera över de estetiska uttrycksmedlen musik och dans och medier som kan användas för att utveckla barns personliga intresse för litteratur och annan barnkultur.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur man kan skapa utvecklande språk- och kulturmiljöer i förskolan
- redogöra för det vidgade textbegreppet och olika barnkulturella genrer
- kritiskt bedöma, analysera och motivera valet av barnkulturella och estetiska uttrycksmedel och olika medier
Innehåll
- Det vidgade textbegreppet och digitala medier
- Barnlitteraturens historia och genrer
- Teorier om literacy, multimodalitet och lekens betydelse för språkutvecklingen
- Hållbar utveckling (den kulturella dimensionen)
- Boksamtalets funktion i förskolans pedagogiska verksamhet
- De estetiska uttrycksmedlen musik och dans
- Att göra litteratur, kultur och medier tillgängliga i förskolans fysiska och sociala miljö med speciellt avseende på etnicitet, klass och genus
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och handledning.
Särskild behörighet
52,5 hp förskolepedagogik i vilket ingår Att möta barns språk i förskolan 7,5 hp samt 30 hp UVK och VFU I 7,5 hp
Examination
Barnkulturstudie. Skriftlig och muntlig uppgift (PRO1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudie om barnlitteratur, musik och dans på förskolan (PRO2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G).
Literacy, multimodalitet, lek och språkutveckling. Skriftlig tentamen (TEN1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För att erhålla betyget VG på kursen krävs VG på TEN 1 och PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.