Kursplan - Svenska för grundlärare F-3, introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA122
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2007 - 159 s.
ISBN: 9789172275034 LIBRIS-ID: 10275600
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Att skriva sig till läsning : erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 145 s.
ISBN: 9789140685728 LIBRIS-ID: 14844993
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Från fabler till manga. : 1 Litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barnlitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 398 s.
ISBN: 9789140689443 LIBRIS-ID: 18065841
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
-
Böcker
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Varför knackar han inte bara på? : en studie om arbete med läsförståelse i åk 1-2
Umeå : Umeå universitet, 2013 - 119 s.
ISBN: 9789174595758 LIBRIS-ID: 14454186
URL: Länk
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2007 - 159 s.
ISBN: 9789172275034 LIBRIS-ID: 10275600
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Att skriva sig till läsning : erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 145 s.
ISBN: 9789140685728 LIBRIS-ID: 14844993
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
-
Böcker
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Varför knackar han inte bara på? : en studie om arbete med läsförståelse i åk 1-2
Umeå : Umeå universitet, 2013 - 119 s.
ISBN: 9789174595758 LIBRIS-ID: 14454186
URL: Länk
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 9789144048505 LIBRIS-ID: 10899488
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 208 s.
ISBN: 978-91-40-67800-3 LIBRIS-ID: 12402840
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2007 - 159 s.
ISBN: 9789172275034 LIBRIS-ID: 10275600
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Att skriva sig till läsning : erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 145 s.
ISBN: 9789140685728 LIBRIS-ID: 14844993
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
-
Böcker
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Varför knackar han inte bara på? : en studie om arbete med läsförståelse i åk 1-2
Umeå : Umeå universitet, 2013 - 119 s.
ISBN: 9789174595758 LIBRIS-ID: 14454186
URL: Länk
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 9789144048505 LIBRIS-ID: 10899488
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 208 s.
ISBN: 978-91-40-67800-3 LIBRIS-ID: 12402840
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2007 - 159 s.
ISBN: 9789172275034 LIBRIS-ID: 10275600
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Barn upptäcker skriftspråket
4., rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 237 s.
ISBN: 9789147106554 LIBRIS-ID: 14223755
Att skriva sig till läsning : erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 145 s.
ISBN: 9789140685728 LIBRIS-ID: 14844993
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
-
Böcker
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Varför knackar han inte bara på? : en studie om arbete med läsförståelse i åk 1-2
Umeå : Umeå universitet, 2013 - 119 s.
ISBN: 9789174595758 LIBRIS-ID: 14454186
URL: Länk
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 9789144048505 LIBRIS-ID: 10899488
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Med datorn som skrivverktyg : språk, motorik och bokstavsformer
1. uppl. : Stockholm : Bonnier Utbildning, 2009 - 133 s.
ISBN: 978-91-622-9757-2 LIBRIS-ID: 11656888
Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 208 s.
ISBN: 978-91-40-67800-3 LIBRIS-ID: 12402840
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2007 - 159 s.
ISBN: 9789172275034 LIBRIS-ID: 10275600
Barns tidiga skrivande
Stockholm : Norstedt, 2011 - 157 s.
ISBN: 978-91-1-302299-4 (inb.) LIBRIS-ID: 12030188
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Från fabler till manga : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barn- och ungdomslitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups, 2010 - 422 s.
ISBN: 9789140652041 LIBRIS-ID: 11939073
Barn utvecklar sitt språk
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 296 s.
ISBN: 9789144067438 LIBRIS-ID: 11893803
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Litteraturläsning i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 128 s.
ISBN: 9789144078137 LIBRIS-ID: 14083669
Varför knackar han inte bara på? : en studie om arbete med läsförståelse i åk 1-2
Umeå : Umeå universitet, 2013 - 119 s.
ISBN: 9789174595758 LIBRIS-ID: 14454186
URL: Länk
Literacy : i familj, förskola och skola
1. uppl : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 168 s.
ISBN: 9789144048505 LIBRIS-ID: 10899488
Grunderna i läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 284 s.
ISBN: 978-91-44-00891-2 LIBRIS-ID: 10630716
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-09378-6 LIBRIS-ID: 11597743
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Med datorn som skrivverktyg : språk, motorik och bokstavsformer
1. uppl. : Stockholm : Bonnier Utbildning, 2009 - 133 s.
ISBN: 978-91-622-9757-2 LIBRIS-ID: 11656888
Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp
2. uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 208 s.
ISBN: 978-91-40-67800-3 LIBRIS-ID: 12402840
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Barns tidiga läsning
Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2007 - 159 s.
ISBN: 9789172275034 LIBRIS-ID: 10275600
Barns tidiga skrivande
Stockholm : Norstedt, 2011 - 157 s.
ISBN: 978-91-1-302299-4 (inb.) LIBRIS-ID: 12030188
Skönlitterära texter i en omfattning av cirka 200 sidor tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om barns kommunikation och språkutveckling med fokus på grundläggande läs- och skrivinlärning. Som en grund för arbetet med såväl en- som flerspråkiga barns språkliga utveckling och medvetenhet ger kursen också den studerande kunskaper om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur. Kursen syftar även till att ge kunskap om barnlitteraturens historia och litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
- redogöra för och jämföra teorier om och modeller för läs- och skrivinlärning
- redogöra för och tillämpa modeller för det praktiskt pedagogiska arbetet med läs- och skrivinlärning
- redogöra för och jämföra teorier om och metoder för hur en- och flerspråkiga barns språkutveckling kan främjas
- tillämpa språkstimulerande arbetssätt
- redogöra för huvudlinjerna i barnlitteraturens historiska utveckling
- med hjälp av litteraturvetenskaplig terminologi identifiera olika typer av texter i barnlitteraturen
- med litteraturdidaktisk terminologi visa hur olika typer av texter i barnlitteraturen kan användas i det praktiskt pedagogiska arbetet
- redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Enspråkiga och flerspråkiga barns kommunikation och språkutveckling
- Språkstimulerande arbetssätt
- Barnlitteraturens historia och genrer
- Exempel på barnlitteratur från olika tider och kulturer
- Språk- och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till grundlärarprogrammet F-3
Examination
Barnlitteratur. Skriftlig inlämning (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Barnkultur och språkutveckling. Fältstudie. Muntlig och skriftlig redovisning (PRO1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Språkets struktur. Skriftlig tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Barns språkutveckling och läs- och skrivinlärning. Skriftlig tentamen (TEN2), 6 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att erhålla betyget VG på kursen krävs att studenten uppnått betyg VG på TEN 1, TEN2 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.