Kursplan - Introduktion till svenska språket och språkutvecklingens didaktik
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA121
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 119 s.
ISBN: 978-91-85589-36-4 LIBRIS-ID: 10525969
URL: Länk
Funktionell svensk grammatik
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 244 s.
ISBN: 978-91-47-10525-0 LIBRIS-ID: 13477024
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-06860-2 LIBRIS-ID: 13561755
Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 167 s.
ISBN: 91-44-01340-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 7275320
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8
Örebro : Örebro universitet, 2007 - 302 s.
ISBN: 91-7668-523-3 LIBRIS-ID: 10344056
URL: Länk
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Svenskämnets historia
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 165 s.
ISBN: 91-44-00955-0 ; 200:00 LIBRIS-ID: 8352767
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Koncentrerad nusvensk formlära och syntax. : Övningar med facit
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 128 s.
ISBN: 91-44-00633-0 LIBRIS-ID: 7274771
Artiklar
Utkast till en essäistisk text om bland annat IKT
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Bedömarvariation. Balansen mellan teknisk och hermeneutisk rationalitet vid bedömning av skrivprov
I: Språk & Stil, vol. 22, s. 133165, 2014
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:800920/FULLTEXT01.pdf
Svenska som andraspråk, Svenska två, svenska för invandrare - Vad är det? Duger det inte med vanlig svenska?
Lisetten 3, 2010
Webbadresser
Övrigt
Lärarproducerat material tillkommer, finns tillgängligt på Blackboard
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 119 s.
ISBN: 978-91-85589-36-4 LIBRIS-ID: 10525969
URL: Länk
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Funktionell svensk grammatik
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 244 s.
ISBN: 978-91-47-10525-0 LIBRIS-ID: 13477024
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-06860-2 LIBRIS-ID: 13561755
Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 167 s.
ISBN: 91-44-01340-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 7275320
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Textens hantverk : om retorik och skrivande
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-08076-5 LIBRIS-ID: 13753660
Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8
Örebro : Örebro universitet, 2007 - 302 s.
ISBN: 91-7668-523-3 LIBRIS-ID: 10344056
URL: Länk
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 188 s.
ISBN: 91-27-72295-3 LIBRIS-ID: 10000471
Svenskämnets historia
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 165 s.
ISBN: 91-44-00955-0 ; 200:00 LIBRIS-ID: 8352767
Övrigt
Lärarproducerat material tillkommer, finns tillgängligt på Blackboard
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Webbadresser
Artiklar
Utkast till en essäistisk text om bland annat IKT
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Att läsa och skriva : forskning och beprövad erfarenhet
[reviderad upplaga] : Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 119 s.
ISBN: 978-91-85589-36-4 LIBRIS-ID: 10525969
URL: Länk
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 439 s.
ISBN: 91-44-03917-4 LIBRIS-ID: 10113133
Funktionell svensk grammatik
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 244 s.
ISBN: 978-91-47-10525-0 LIBRIS-ID: 13477024
Retoriken kring grammatiken : didaktiska perspektiv på skolgrammatik
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 167 s.
ISBN: 91-44-01340-X ; 267:00 LIBRIS-ID: 7275320
Tekniken bakom språket
2. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 316 s.
ISBN: 978-91-1-304535-1 LIBRIS-ID: 12534518
Det flerstämmiga klassrummet : att skriva och samtala för att lära
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 264 s.
ISBN: 91-44-61631-7 ; 330:00 LIBRIS-ID: 7279389
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
3. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2013 - 226 s. ; 24 cm
ISBN: 9789173828666 LIBRIS-ID: 13881632
Skriva och samtala : lärande genom responsgrupper
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 278 s.
ISBN: 91-44-01673-5 ; 399:00 LIBRIS-ID: 8353033
Textens hantverk : om retorik och skrivande
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-08076-5 LIBRIS-ID: 13753660
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 202 s.
ISBN: 978-91-38-32594-0 LIBRIS-ID: 12477715
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande
Stockholm : Sigma, 2001 - 344 s.
ISBN: 91-973703-3-9 ; 581:00 LIBRIS-ID: 8384197
URL: Fulltext
Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8
Örebro : Örebro universitet, 2007 - 302 s.
ISBN: 91-7668-523-3 LIBRIS-ID: 10344056
URL: Länk
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik
Stockholm : Stockholms universitets förlag, 2010 - 320 s.
ISBN: 978-91-7656-662-6 LIBRIS-ID: 11829074
URL: Fulltext
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 191 s.
ISBN: 978-91-44-05470-4 LIBRIS-ID: 12040907
Bedömning av elevtext : en modell för analys : [svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet]
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 188 s.
ISBN: 91-27-72295-3 LIBRIS-ID: 10000471
Svenskämnets historia
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 165 s.
ISBN: 91-44-00955-0 ; 200:00 LIBRIS-ID: 8352767
Övrigt
Lärarproducerat material tillkommer, finns tillgängligt på Blackboard
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen ger grundläggande kunskaper om språkvetenskaplig och språkdidaktisk terminologi, med fokus på skrivprocess, grammatik och elevers språkutveckling. Kursen syftar också till att utveckla studenternas kunskaper i textanalys och textproduktion.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teorier om skrivprocessen, i synnerhet genrepedagogiken, och själv kunna tillämpa ett processorienterat skrivande
- producera texter för olika syften och i olika genrer
- ge muntlig och skriftlig respons på medstudenters texter och därvid beakta didaktiska teorier
- tillämpa grundläggande språkvetenskaplig terminologi vid analys av egna och andras texter
- beskriva några av informations- och kommunikationsteknologins konsekvenser för svenskämnets verksamhet
- visa på sambanden mellan didaktiska grundfrågor och svenskämnets olika moment
- redogöra för läsandets, skrivandets och samtalets betydelse för språkutveckling och kunskapsutveckling i ett mångkulturellt samhälle
- analysera och reflektera över elevers skriv- och läsutveckling samt bedöma den
- ge utvecklande respons på elevers skrivna texter
- belysa och stimulera elevers muntliga utveckling
- redogöra för hur läsande, samtal och skrivande kan integreras i undervisningen och belysa sambanden utifrån didaktiska teorier
- använda det vidgade textbegreppet som didaktiskt redskap, särskilt i relation till informations- och kommunikationsteknik
Innehåll
- Informations- och kommunikationsteknologi i ämnet svenska
- Teorier om och metoder för processorienterat skrivande
- Genrepedagogik
- Responsgivning som didaktiskt redskap
- Grundläggande språkanalytisk terminologi
- Textanalys
- Elevers skriv- och läsutveckling
- Elevers muntliga utveckling
- Integrering av skrivande, läsande och samtal i undervisningen
- Introduktion till betyg och bedömning i svenskämnet
- Det vidgade textbegreppet
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar.
Särskild behörighet
Antagen till ämneslärarprogrammet
Examination
Fältstudie (PRO1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Grammatisk analys. Skriftlig tentamen (TEN1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skrivteorier. Skriftlig tentamen (TEN2), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Språkutveckling. Skriftlig tentamen (TEN3), 3,5 högskolepäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Textproduktion och responsgivning. Muntliga och skriftliga uppgifter (ÖVN1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Elevtextrespons. Muntliga och skriftliga uppgifter (ÖVN2), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För att erhålla VG på kursen krävs VG på TEN1, TEN2 och TEN3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd