Kursplan - Matematikutvecklande miljöer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA706
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematik i förskola och förskoleklass : den mentala talraden som didaktiskt verktyg
Uppsala : Kunskapsföretaget, 2013 - 148 s.
ISBN: 9189040805 LIBRIS-ID: 14075074
Förskolans matematik
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2013 - 84 s.
ISBN: 978-91-85143-23-8 LIBRIS-ID: 14732544
Vad räknas i förskolan? : matematik 3-5 år
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 132 s.
ISBN: 9789144084886 LIBRIS-ID: 14289085
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Artiklar
Toddlers as mathematicians
Australian Journal of Early Childhood, 2012
Preschool educators´Sustained Professional Development in Young Children´s Mathematics Learning
Mathematics Teacher Education and Development, 2007
Motivational Qualities of Mathematical Experiences For Turkish Preservice Kindergarten Teachers
International Journal of Environmental & Science Education, 2008
A Professional Development Program to Improve Math Skills among Preschool Children in Head Start
Early Childhood Educ Journal, 2012
Referenslitteratur
Små barns matematik : erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1 - 5 år och deras lärare
1. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-85143-04-9 LIBRIS-ID: 10074978
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Matematik för alla : aktiv matematik från förskoleundervisning till förskoleklass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 116 s.
ISBN: 9789144085272 LIBRIS-ID: 14719074
Hur många plommon ryms i Majas mage? : matematikundervisning i förskolan
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2012 - 143 s.
ISBN: 978-91-979023-6-6 (korr.) LIBRIS-ID: 12683380
Lekfull matematik i förskolan
Stockholm : Lärarförbundet, 2013 - 166 s.
ISBN: 9789198084948 LIBRIS-ID: 14701270
Skapande förskola : matematik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 88 s.
ISBN: 978-91-44-08929-4 LIBRIS-ID: 13563855
-
Böcker
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Vad räknas i förskolan? : matematik 3-5 år
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 132 s.
ISBN: 9789144084886 LIBRIS-ID: 14289085
Artiklar
Toddlers as mathematicians
Australian Journal of Early Childhood, 2012
Preschool educators´Sustained Professional Development in Young Children´s Mathematics Learning
Mathematics Teacher Education and Development, 2007
Motivational Qualities of Mathematical Experiences For Turkish Preservice Kindergarten Teachers
International Journal of Environmental & Science Education, 2008
Webbadresser
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap i att analysera barns lärande i matematik och utveckla en medvetenhet om miljöns och språkets betydelse för barns matematiska utveckling. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla färdigheter i att planera, genomföra och utvärdera relevanta aktiviteter och gynnsamma lärmiljöer för förskolebarn.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- Reflektera kring samspelet mellan barn och omgivning för barns
matematikutveckling
- Reflektera kring matematikdidaktiska frågeställningar i relation till
förskoleverksamheten
- Definiera barns kunnande i matematik och utifrån detta planera, genomföra och utvärdera aktiviteter och lärmiljöer som främjar alla barns intresse och lärande i matematik
- Definiera barnens närmiljö för att skapa meningsfulla problemsituationer som
främjar barnens utveckling av matematiskt tänkande
Innehåll
Studera förskoleverksamheten som miljö för barns utveckling av matematiska tänkande
- Iaktta och dokumentera barns matematiska utveckling och tänkande samt dess relation till
matematik, språk, lek och estetiska uttrycksformer
- Planera, genomföra och reflektera kring matematiska aktiviteter och
matematikutvecklande lärmiljöer
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer, seminarier,
studiegrupparbete, individuellt arbete och fältstudie.
Särskild behörighet
52,5 hp förskolepedagogik i vilket ingår Matematik i förskolan 7,5 hp samt 30 hp UVK och VFU I 7,5 hp
Examination
Individuell skriftlig tentamen (TEN1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individuell fältstudie (PRO1), 3,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Individuell inlämning (INL1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
För betyget VG krävs VG på TEN1 och PRO1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Kursen kan endast inkluderas i förskollärarexamen