Kursplan - Matematik för grundlärare F-3, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA705
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Mattemusik : en metod för ämnesintegrerat lärande
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR), 2010 - 128 s.
ISBN: 978-91-25-09025-7 (inb.) LIBRIS-ID: 12058696
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 320 s.
ISBN: 978-91-1-303497-3 LIBRIS-ID: 12508817
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Norstedts Juridik, 2013 - 278 s.
ISBN: 9789138326329 LIBRIS-ID: 14659884
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Övrigt
Matematiktermer i skolan, finns att hämta på :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning mm från
Skolverket,
URL: www.skolverket.se
Kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning mm från
Lukimat,
URL: www.lukimat.fi
Tillkommer artiklar och material från föreläsningar (läggs ut på Blackboard)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Mattemusik : en metod för ämnesintegrerat lärande
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR), 2010 - 128 s.
ISBN: 978-91-25-09025-7 (inb.) LIBRIS-ID: 12058696
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2012 - 320 s.
ISBN: 978-91-1-303497-3 LIBRIS-ID: 12508817
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Norstedts Juridik, 2013 - 278 s.
ISBN: 9789138326329 LIBRIS-ID: 14659884
Övrigt
Matematiktermer i skolan, finns att hämta på :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning mm från
Skolverket,
URL: www.skolverket.se
Kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning mm från
Lukimat,
URL: www.lukimat.fi
Tillkommer artiklar och material från föreläsningar (läggs ut på Blackboard)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge en helhetsbild av den matematik som är central att utveckla hos barn från förskoleklass till årskurs 3. Tyngdpunkten ligger i utvecklandet av studenters grundläggande ämneskunskaper och det matematiska innehållet knyts kontinuerligt till ämnesdidaktiska frågeställningar kring barns lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
- känna till och tillämpa ämnesdidaktiska principer och relevanta metoder för undervisning av matematik i F-3
- beskriva innehållet av matematik i styrdokument för förskolan och grundskolans tidigare år
- redogöra för matematiken ur ett historiskt perspektiv
- använda matematiskt språk och beskriva grundläggande matematiska begrepp samt förklara deras inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material, elevers erfarenhetsvärld/fantasi, IKT)
- lösa matematiska rutinuppgifter och problem samt kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
- förklara hur barn utvecklar sin förståelse och kompetenser gällande grundläggande matematiska begrepp och operationer
- förklara styrkor, svagheter och förändringar i svenska elevers matematikkunskaper enligt nationella och internationella utvärderingar
- kartlägga elevers matematikkunskaper och intresse inom taluppfattning och aritmetik samt beskriva konsekvenserna för undervisningen
Innehåll
- Emotionella aspekter och genusaspekter i lärandet av matematik (utifrån forskning och studenters egna erfarenheter)
- Aktuella styrdokument i matematik
- Olika sätt att beteckna tal med exempel från matematikens historia från olika kulturer samt exempel från geometrins historia
- Grundläggande begrepp inom taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik samt olika proportionella samband
- Lösa matematiska problem kopplat till de områden som kursen behandlar samt argumentera för lösningarna
- Hur barn utvecklar sin förståelse och sina förmågor gällande grundläggande matematiska begrepp och operationer
- Svenska elevers matematikkunskaper i internationella och nationella utvärderingar
- Kartläggning av elevers kunskaper och olika sätt att i tid identifiera, förebygga och åtgärda matematiksvårigheter
- Olika metoder att demonstrera och laborera i matematik
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer, diskussioner, seminarier, grupparbete, individuellt arbete och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till grundlärarprogrammet F-3.
Examination
TEN1, individuell skriftlig tentamen, 6 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, individuell fältstudierapport, 3 hp, kartläggning av en elevs matematikkunskaper, skriftligt omdöme om eleven samt beskrivning av konsekvenser för undervisningen, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO2, fältstudierapport, lärarintervjuer, 2 hp, intervju av en lärare i förskoleklass om mål och arbetssätt i matematik samt intervju av en lärare i skolan om förväntningar på nybörjarelevers matematikkunskaper, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, individuell skriftlig sammanfattning av en matematikdidaktisk forskningsartikel, 1,5 hp, betyg underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, aktivt deltagande på litteraturseminarier, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget VG krävs VG på TEN1 och PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Kursen kan endast inkluderas i lärarexamen.