Kursplan - Att möta autismspektrumtillstånd, avancerad nivå
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA099
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Sinnesintryck och omvärldsuppfattning vid autism och Aspergers syndrom : annorlunda intryck ger en annan bild
Stockholm : Autism- och Aspergerförbundet, 2012 - 218 s.
ISBN: 9789197660679 LIBRIS-ID: 13413753
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos, 2006 - 128 s.
ISBN: 91-7173-238-1 LIBRIS-ID: 10077355
En främmande värld : om lärande och autism
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 224 s.
ISBN: 91-44-03445-8 LIBRIS-ID: 9633870
Arbeta med Aspergers syndrom : hantverket och den professionella rollen
Enskededalen : Pavus utbildning, 2010 - 367 s.
ISBN: 978-91-976660-3-9 LIBRIS-ID: 11855663
Autism : medicinska och pedagogiska aspekter
Stockholm : Cura, 2002 - 131 s.
ISBN: 91-89091-25-6 328:00 LIBRIS-ID: 8415414
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 214 s.
ISBN: 9789144056524 LIBRIS-ID: 11584449
Normalitetens förhandling och förvandling : en antologi om barn, skola och föräldraskap
Stockholm : Östlings bokförlag Symposion, 2006 - 279, [1] s.
ISBN: 91-7139-773-6 LIBRIS-ID: 10233382
Skolan och Aspergers syndrom : erfarenhet från skolpersonal och forskare
Stockholm : Skolverket, 2009 - 117 s.
URL: Fulltext
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket, 2011 - 84 s.
ISBN: 978-91-86529-19-2 LIBRIS-ID: 12135058
URL: Fulltext
Autismspektrum : handbok för föräldrar och professionella
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 254 s.
ISBN: 978-91-44-08152-6 LIBRIS-ID: 12469357
Artiklar
From Eye to Us : Prerequisites for and levels of participation in mainstream school of persons with Autism Spectrum Conditions
School of Education and Communication, 2013 - 175 s.
ISBN: 9789163720918 LIBRIS-ID: 13742951
Evidence-Based Practices in Interventions for Children and Youth with Autism Spectrum Disorders
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Why youngsters with autistic spectrum disorders remain underrepresented in special education
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2008
Autism and Autistic Spectrum Disorders in the Context of New DSM-V Classification, and Clinical and Epidemiological Data
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2012
Referenslitteratur
Sociala berättelser och seriesamtal : teori och praktik
Stockholm : Riksfören. Autism, 2001 - 36 s.
ISBN: 91-631-1385-6 ; 375:00 LIBRIS-ID: 8365363
Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd i grundskola och gymnasium : [information, förhållningssätt, pedagogik]
Stockholm : Habilitering & Hälsa, Stockholms läns landsting, cop. 2011 - 48 s.
ISBN: 978-91-88914-21-7 LIBRIS-ID: 12751744
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Övrigt
Valbar skönlitterär bok som behandlar autismpektrumtillstånd
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Eventuella filmer som visas under kursen kommer från UR
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om och förståelse av villkor och förutsättningar för barn och unga med autismspektrumtillstånd.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- utifrån forskning och olika perspektiv kritiskt granska och analysera innebörder av autismspektrumtillstånd
- utifrån forskning kritiskt granska och analysera olika teorier och pedagogiska insatser på olika nivåer som avser att underlätta lärande och delaktighet vid autismspektrumstillstånd
- redogöra för, problematisera och värdera betydelsen av olika lärandemiljöer för lärande och social utveckling vid autismspektrumtillstånd
- granska, analysera och problematisera diagnostiska processer vid autismspektrumtillstånd utifrån ett pedagogiskt perspektiv
- genomföra, dokumentera och analysera egen fältstudie inom området
Innehåll
- Olika perspektiv på och teorier om autismspektrumtillstånd utifrån aktuell forskning
- Kartläggning, bedömning och pedagogiska strategier relaterade till autismspektrumtillstånd
- Lärande, delaktighet och social utveckling relaterade till autismspektrumtillstånd och den professionella rollen
- Diagnostiska processer utifrån ett pedagogiskt perspektiv - pedagogiska utmaningar
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Högskoleutbildning motsvarande 150 hp varav minst 60 hp i ett relevant huvudområde t.ex. specialpedagogik, handikappvetenskap, psykologi, sociologi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Pedagogiska perspektiv på autismspektrumtillstånd (INL1), 6 högskolepoäng, betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG)
Fältstudie (PRO1), 5 högskolepoäng, betyg Godkänt (G) och Väl Godkänt (VG)
Aktivt deltagande i seminarier avseende alla lärandemål (SEM1), 4 högskoloepoäng, betyg Godkänt (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll, seminarier och inlämningsuppgifter hänvisas till aktuell studiehandledning.