Kursplan - AKK - Alternativ och Kompletterande Kommunikation avancerad nivå
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA097
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-11-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samspråk : stöd i kommunikation tillsammans med barn med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättningar
Stockholm : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2012 - 72 s.
ISBN: 9789128004213 LIBRIS-ID: 13943608
URL: Fulltext
Socialt nätverk. : kartläggning av kommunikationen mellan individer med komplexa kommunikativa behov och deras kommunikationspartners : observationsschema Observationsschema
Härnösand : Specialpedagogiska institutet, 2007 - 29 s.
ISBN: 978-91-28-00010-9 LIBRIS-ID: 10709045
Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
3. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub. Co., cop. 2005 - xv, 634 s.
ISBN: 978-1-55766-684-0 (hardcover) LIBRIS-ID: 9889107
AKK i skolan : en pedagogisk utmaning : om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskola och skola
1. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), cop. 2012 - 91 s.
ISBN: 9789163368608 LIBRIS-ID: 13719341
Kommunikation hos och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättningar: En systematisk kunskapsöversikt
Kalmar: Nationellt Kompetenscentrum Anhöriga, 2014
Kompendier
Kommunikation med musik och tecken: En experimentell studie med vuxna om inlärning av Tecken som AKK med stöd av musik. Magisteruppsats
Stockholm: Kungliga Musikhögskolan, 2013
Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa - Barn- och ungdomsversion. Inledningen. s 15-31
Socialstyrelsen, 2010
URL: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18008/2010-4-26.pdf
AKK - alternativ och kompletterande kommunikation : för personer med autism
Stockholm : Autismforum, Stockholms läns landsting, 2011 - 1 PDF-fil (31 s.)
URL: Fulltext
Artiklar
Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities
Assistive Technology 24(1): 34-44, 2012
The effectiveness of Talking Mats with people with intellectual disability
British Journal of Learning Disabilities, 36, 232241, 2008
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper om Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), samt om hur man kan möta individer med skilda behov av AKK i pedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter kursen skall den studerande kunna
- diskutera och problematisera teorier, perspektiv och begrepp som finns inom området AKK
- utifrån aktuell forskning kritiskt resonera kring ställningstaganden kring AKK utifrån olika perspektiv
- kritiskt och självständigt genomföra helhetskartläggning om kommunikation och AKK med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- problematisera relationen mellan kommunikativa funktionshinder och alternativ kommunikation och lärande, delaktighet och inkluderande miljöer
Innehåll
- Teorier, perspektiv och begrepp inom området AKK
- Delaktighet och inkluderande miljöer i relation till AKK
- Identifikation av och reflektion kring biopsykosociala perspektivet med anknytning till kommunikation
- Kartläggning och arbetssätt inom området AKK
- Projektarbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältuppgifter
Särskild behörighet
Högskoleutbildning motsvarande 150 hp varav minst 60 hp i ett relevant huvudområde t.ex. specialpedagogik, handikappvetenskap, psykologi, sociologi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Fältstudier (PRO1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1.5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Individuell skriftlig tentamen (TEN1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och PRO1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till kursens studiehandledning.